Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

588
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

598
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونه ها (مطالعه موردی)

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 26

چکیده

تکامل یا فرگشت, نظریه ای مطرح در زیست شناسی است. این نظریه, توضیح می دهد که چگونه موجودات زنده طی زمان های طولانی تغییر کرده اند و به شکل امروزی درآمده اند. نظریه تکامل پایه و اساس زیست شناسی نوین است و با شواهد بسیاری؛ ازجمله سنگواره ها, پشتیبانی می شود. با این وجود, در پذیرش یا رد این نظریه, اختلاف نظر وجود دارد و پرسش های بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیازمند پاسخ هستند. بسیاری از دبیران زیست شناسی, شناختی از کاربردهای تکامل ندارند و عملاً, جامعه پذیرش خوبی نسبت به زیست شناسی تکاملی ندارد و نسبت به نقش مهم زیست شناسی تکاملی در بهبود کیفیت زندگی چندان آگاه نیست. با توجه به اهمیت مبحث تکامل در آموزش زیست شناسی, در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و نقشه مفهومی و به کمک ابزار آماری Graph Pad Prism و پس آزمون بن فرونی, به تجزیه و تحلیل ساختار دانشی 17 دبیر زیست شناسی از 30 دبیر مربوط به 12 دبیرستان شهر اصفهان در پذیرفتن یا رد تئوری تکامل پرداختیم. نتایج تحقیق بیانگر آگاهی اندک دبیران زیست شناسی با سابقه کمتر, از اهمیت این علم بود. ارائه دلایل مستندتر برای پذیرش تئوری تکامل, پذیرش ارتباط این نظریه با پیشرفت های کشاورزی, پزشکی و محیط زیست و آگاهی اندک از ورود مباحث مذهبی در این نظریه با بررسی پاسخنامه ها و نقشه های مفهومی حاصل شد. درنهایت, ارزیابی انتقادی و اصلاح برنامه های آماده سازی معلمان زیست شناسی در مورد این نظریه, می تواند به بهبود آموزش مبحث زیست شناسی تکاملی در مقطع دبیرستان کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علویان، فیروزه، و منصوری، اعظم. (1398). بررسی ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونه ها (مطالعه موردی). پژوهش در آموزش زیست شناسی، 1(2 )، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/269417/fa

    Vancouver: کپی

    علویان فیروزه، منصوری اعظم. بررسی ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونه ها (مطالعه موردی). پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1398؛1(2 ):15-26. Available from: https://sid.ir/paper/269417/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه علویان، و اعظم منصوری، “بررسی ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونه ها (مطالعه موردی)،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 1، no. 2 ، pp. 15–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا