مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر کاربرد نرم افزارهای نقشه مفهومی در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری شیمی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 34

چکیده

 یکی از رویکردهای نوین آموزشی که ریشه در دیدگاه شناخت گرایی دارد, نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب نمودار است که ارتباط منطقی بین مفاهیم به روشنی در آن قابل مشاهده است. به زبان ساده نقشه مفهومی یک روش ترسیمی, جای گزین روش یادداشت برداری سنتی است. یادگیری فعال یعنی ارتباط مؤثر بین آن چه از قبل می دانستیم با آن چه نیاز است بدانیم. با استفاده از نقشه ذهنی, یادگیرنده می تواند دانش موجود خود را با مفاهیم جدید بیامیزد, بنابراین یادگیری فعال به وسیله ی نقشه مفهومی ارتقاء می یابد. همچنین نقشه مفهومی ابزاری مناسب جهت برنامه ریزی درسی, ارزشیابی تکوینی, ارزشیابی پایانی و تقویت خلاقیت می باشد. نقشه های مفهومی را که با استفاده از نرم افزارهای Minding Map مانند Xmind, Mindomo و Mindmanager ترسیم می شوند, نقشه مفهومی دیجیتالی می گویند. این نقشه ها قابلیت طراحی و ویرایش آسان, ساخت سریع, ذخیره سازی و ارسال الکترونیکی آسان را دارند. در این مقاله سعی شده است ضمن ارائه ی این نرم افزارها برای ترسیم نقشه های مفهومی دیجیتالی و طراحی نقشه های مفهومی دیجیتالی از مباحث شیمی, کیفیت یادگیری و یاددهی شیمی را بهبود یابد. همچنین به کارگیری این نقشه ها موجب رفع کج فهمی و حتی تند خوانی نیز می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، کوثر، و امانی، وحید. (1398). مروری بر کاربرد نرم افزارهای نقشه مفهومی در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(1 )، 15-34. SID. https://sid.ir/paper/269453/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی کوثر، امانی وحید. مروری بر کاربرد نرم افزارهای نقشه مفهومی در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری شیمی. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1398؛1(1 ):15-34. Available from: https://sid.ir/paper/269453/fa

    IEEE: کپی

    کوثر زمانی، و وحید امانی، “مروری بر کاربرد نرم افزارهای نقشه مفهومی در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری شیمی،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 1، no. 1 ، pp. 15–34، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button