مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نقشه های مفهومی طراحی شده به وسیله رایانه بر میزان یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 139

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر کاربرد ترسیم نقشه های مفهومی با استفاده از رایانه در مقایسه با روش رایج ترسیم نقشه های مفهومی با استفاده از قلم و کاغذ, در افزایش سطح یادگیری, یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زمین شناسی دوره دبیرستان انجام گرفته است. پژوهش به شیوه شبه آزمایشی بوده که در آن دانش آموزان سه کلاس در سه گروه جای گرفتند. (گروه اول: نقشه های مفهومی (قلم – کاغذی)؛ گروه دوم: نقشه های مفهومی رایانه ای مبتنی بر نرم افزار Cmap؛ و گروه سوم: نقشه های مفهومی رایانه ای مبتنی بر نرم افزار Mind map). ابتدا پیش آزمون و آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی اجرا گردید. بعد از آموزش ها, پس آزمون و آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی و پس از سه هفته, پس آزمون دوم اجرا گردید. پایایی آزمون 0.79 به دست آمد. نتایج با استفاده از آزمون های تحلیل یک طرفه واریانس, آزمون تعیبی شفه و تجزیه و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفتند. بر اساس نتایج, مشخص شد که در متغیرهای یادگیری و یادداری, روش ترسیم نقشه مفهومی با استفاده از نرم افزار Cmap بر سایر روش ها برتری دارد, به گونه ای که این روش با ضریب تاثیر 44 درصد بر دو روش دیگر در میزان یادگیری دانش آموزان موثر بوده است. در متغیر یادداری نیز همان روش با ضریب تاثیر 64 درصد بیشترین میزان تاثیر را بر یادداری دانش آموزان نسبت به روش های دیگر داشته است. در هر دو متغیر (یادگیری و یادداری) روش ترسیم قلم – کاغذی نسبت به روش ترسیم مبتنی بر نرم افزار Mind map عملکرد بهتری داشته است. در مبحث انگیزش پیشرفت تحصیلی, تفاوت معنادار آماری بین گروه ها وجود نداشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پیاب، دلشاد، مهدی زاده، حسین، و اسلام پناه، مریم. (1390). تاثیر نقشه های مفهومی طراحی شده به وسیله رایانه بر میزان یادگیری, یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(2 (پیاپی 6))، 115-139. SID. https://sid.ir/paper/175353/fa

Vancouver: کپی

پیاب دلشاد، مهدی زاده حسین، اسلام پناه مریم. تاثیر نقشه های مفهومی طراحی شده به وسیله رایانه بر میزان یادگیری, یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1390؛2(2 (پیاپی 6)):115-139. Available from: https://sid.ir/paper/175353/fa

IEEE: کپی

دلشاد پیاب، حسین مهدی زاده، و مریم اسلام پناه، “تاثیر نقشه های مفهومی طراحی شده به وسیله رایانه بر میزان یادگیری, یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6)، pp. 115–139، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175353/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button