مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی-فرهنگی دبیران مدارس راهنمایی شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 67

چکیده

 در این مقاله, میزان مشارکت اجتماعی-فرهنگی دبیران راهنمایی شهر مشهد, از طریق پژوهش کمی و با روش پیمایشی بررسی شده است. با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع آن در میان 220 نفر از دبیران راهنمایی مشهد به عنوان نمونه که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند, داده های پژوهش گردآوری شد. جهت تبیین متغیر مشارکت اجتماعی-فرهنگی و تدوین فرضیه ها از نظریه های کنش اجتماعی پارسنز, انسجام اجتماعی دورکیم, و نظریه های هانتینگتون, لرنر, لیپست, اینگلهارت و وینر بهره گرفته شده است. بر اساس یافته های تحقیق, میزان مشارکت اجتماعی-فرهنگی افراد نمونه در بازه (5-1), معادل 64/3 بوده که در حد متوسط روبه بالا است. نتایج حاصل از آزمون دومتغیره نشان از معناداربودن این مقدار دارد. هم چنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه, متغیرهای خردگرایی, انسجام اجتماعی, دسترسی به رسانه ها, اکتساب گرایی, دینداری و فرآیند یاددهی با مشارکت اجتماعی-فرهنگی رابطه مستقیم و معنادار دارند و این در حالی است که بر اساس تحلیل مسیر, متغیرهای فعال گرایی و عام گرایی بر مشارکت اجتماعی-فرهنگی دارای تاثیری غیرمستقیم می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیانی، فرهاد، دنکوب، غلامرضا، و حسینی، سیدیاسین. (1398). مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی-فرهنگی دبیران مدارس راهنمایی شهر مشهد. پویش در آموزش علوم انسانی، 4(14 )، 46-67. SID. https://sid.ir/paper/269511/fa

    Vancouver: کپی

    بیانی فرهاد، دنکوب غلامرضا، حسینی سیدیاسین. مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی-فرهنگی دبیران مدارس راهنمایی شهر مشهد. پویش در آموزش علوم انسانی[Internet]. 1398؛4(14 ):46-67. Available from: https://sid.ir/paper/269511/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد بیانی، غلامرضا دنکوب، و سیدیاسین حسینی، “مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی-فرهنگی دبیران مدارس راهنمایی شهر مشهد،” پویش در آموزش علوم انسانی، vol. 4، no. 14 ، pp. 46–67، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269511/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button