مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با گسست نسل ها از منظر مدیران، دبیران و مشاوران در مدارس متوسطه پسرانه

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 62

چکیده

 در جوامع امروزی, معمولا میان نسل های جدید و قدیم شکاف می افتد؛ که این شکاف به تناسب تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی و فرهنگی, در نوع باورها و ارزش ها ایجاد می شود. یکی از نهادهای مؤثر در انتقال ارزش و هنجارها, آموزش و پرورش است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و گسست نسل ها می باشد. روش انجام پژوهش, توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. بدین منظور تعداد 150 نفر از مدیران, دبیران و مشاوران مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهر نجف آباد که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به کار بوده اند, از جامعه 258 نفری آنان با روش تصادفی ساده انتخاب گردیده و به پرسش نامه ی محقق ساخته «گسست نسل ها و برنامه درسی پنهان» پاسخ دادند. پرسش نامه مذکور با ضریب اعتبار 89/0, تأثیر چهار عامل برنامه درسی پنهان شامل عوامل شناختی, اجتماعی, فیزیکی و سازمانی بر ایجاد گسست نسل ها را می سنجید. نتایج تجزیه وتحلیل آماری به روش آزمون t تک نمونه ای نشان داد, برنامه درسی پنهان برگسست نسل ها تأثیر دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن است که گسست نسل ها به ترتیب متأثراز عامل سازمانی برنامه درسی پنهان با میانگین رتبه ای 5/3, و عوامل شناختی 59/2, اجتماعی 50/2 و فیزیکی 87/1 بوده است. طبق تجزیه وتحلیل داده ها در سطح توصیفی, و توزیع و درصد فراوانی سؤالات مربوط به عوامل چهارگانه برنامه درسی پنهان, مهم ترین عوامل عبارتند از: سازمانی: «جذاب نبودن محتواهای آموزشی», شناختی: «عدم درک واقعیات دوره سنی نوجوانان از سوی عوامل آموزشی مدرسه», اجتماعی: «عدم وجود جو تعامل میان والدین و محیط آموزشی» و همچنین «برخوردهای نامناسب و تند با خطاهای دانش آموزان در مدرسه» و فیزیکی: «شکل ظاهری و محتوای کتب درسی» شناخته شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، رضا. (1397). بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با گسست نسل ها از منظر مدیران, دبیران و مشاوران در مدارس متوسطه پسرانه. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، 4(9 )، 40-62. SID. https://sid.ir/paper/269597/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی رضا. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با گسست نسل ها از منظر مدیران, دبیران و مشاوران در مدارس متوسطه پسرانه. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره[Internet]. 1397؛4(9 ):40-62. Available from: https://sid.ir/paper/269597/fa

    IEEE: کپی

    رضا رحمانی، “بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با گسست نسل ها از منظر مدیران, دبیران و مشاوران در مدارس متوسطه پسرانه،” پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، vol. 4، no. 9 ، pp. 40–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا