مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

387
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

502
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 154

چکیده

 امروزه یکی از راه های توسعه حوزه اقتدار و گسترش عمق استراتژیک و نفوذ کشورها بهره گیری از شیوه های تعامل فرهنگی و اجتماعی در بین الملل است که تبادل دانشجو و آموزش و تربیت جوانان ممالک دیگر ازجمله این روش هاست؛ اما اتخاذ این سیاست ها خالی از مشکل هم نیست. در واقعالگوهای مهاجرپذیری, آثار و تبعات متفاوتی را در جوامع مختلف ایجاد می کنند. در برخی از اشکال مهاجرپذیری, مقاومت داخلی کاهش یافته و هویت شکننده می شود و در برخی از مدل های مهاجرپذیری با افزایش تعاملات خارجی موجبات ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان فراهم می گردد؛ که دراین بین جذب نخبگان و پذیرش هدفمند جوانان مستعد دیگر جوامع برای ادامه تحصیل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در سال های گذشته, مسئله تعاملات فرصت ساز و تهدیدزدا با خارج از کشور از مسائل مهم از دیدگاه صاحب نظران و دانشمندان حوزه های مختلف علمی همچون علوم اجتماعی, مدیریت استراتژیک و علوم سیاسی بوده است. بر این اساس در این نوشتار سعی کردیم تأثیر متقابل مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در مؤلفه فرهنگی و اجتماعی در جمهوری اسلامی را با بهره گیری از نتایج مطالعاتی انجام داده شده برای دانش پژوهان تبیین نماییم که اجمالاً از نتایج تحقیق حاضر آنکه راهبردهای مناسب برای حفظ و ارتقاء هویت ایرانی اسلامی ما در ارتباط با مهاجرپذیری تحصیلی جمهوری اسلامی ایران باید مؤلفه فرهنگی-اجتماعی به عنوان مرکز ثقل هویت ساز نظام همچنان موردتوجه است و ازجمله عواملی چون ولایت, امامت, مرجعیت, وجود اسلام و تشیع, حفظ و توسعه ارزش های بنیادین, سازمان اداری مناسب و هم افزا, نفوذ اسلام و تشیع در جهان و دیگر عناصر هویت ایرانی اسلامی, مدنظر باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرمی، توحید، و اسحاقی، محمد. (1397). مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در جمهوری اسلامی ایران. جامعه شناسی سیاسی ایران، 1(2 (پیاپی 2) )، 127-154. SID. https://sid.ir/paper/270332/fa

    Vancouver: کپی

    محرمی توحید، اسحاقی محمد. مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در جمهوری اسلامی ایران. جامعه شناسی سیاسی ایران[Internet]. 1397؛1(2 (پیاپی 2) ):127-154. Available from: https://sid.ir/paper/270332/fa

    IEEE: کپی

    توحید محرمی، و محمد اسحاقی، “مهاجرپذیری تحصیلی و هویت در جمهوری اسلامی ایران،” جامعه شناسی سیاسی ایران، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2) ، pp. 127–154، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/270332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا