مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظر دانشجویان دانشگاه های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیت های مرتبط با کنترل موالید و عوامل تاثیرگذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیده است. از این عوامل تاثیرگذار می توان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماه دوم آن, واحدی درسی به نام جمعیت شناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید. هدف از این مطالعه, بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در برنامه ریزی های آموزشی از نتایج آن استفاده گردد.روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی (Cross Sectional) بود که در دانشگاه های شاهد, تهران, شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه, گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه های فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تایید قرار گرفته بود. داده ها با کمک نرم افرار آماری SPSS و آزمون های کای دو, من ویتنی و سایر آزمون های مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین سنی دانشجویان 23.32 سال با انحراف معیار 2.45 بود. 64.4 درصد دانشجویان, زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارایه می گردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحدهای این درس رضایت داشتند. 85.3 درصد افراد معتقد به لزوم ارایه این درس بودند. از دید دانشجویان, بهترین زمان ارایه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارایه این واحد درسی, ارتباط معناداری وجود داشت (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: دانشگاه ها به عنوان یکی از محل های آموزش مطالب مرتبط با تنظیم خانواده انتخاب گردیدند که اکثر دانشجویان با این انتخاب موافق بودند. امروزه مشکل مرجع ارایه این درس برطرف گردیده, ولی به نظر می رسد بعضی مباحث ضروری در این درس مطرح نمی گردد. همچنین اگر ارایه این واحد به سال های پایان تحصیل موکول شود با بهره مندی بیش تری همراه خواهد بود. امید است با توجه به نبود مطالعات مشابه در این زمینه, این مطالعه بتواند پیشنهادهایی به نویسندگان کتاب و برنامه ریزان درسی ارایه کند و به عنوان فرضیاتی برای انجام مطالعات دیگر مطرح گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دواتی، علی، و جعفری، فرهاد. (1387). بررسی نظر دانشجویان دانشگاه های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده. دانشور پزشکی، 16(77)، 15-22. SID. https://sid.ir/paper/30454/fa

    Vancouver: کپی

    دواتی علی، جعفری فرهاد. بررسی نظر دانشجویان دانشگاه های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده. دانشور پزشکی[Internet]. 1387؛16(77):15-22. Available from: https://sid.ir/paper/30454/fa

    IEEE: کپی

    علی دواتی، و فرهاد جعفری، “بررسی نظر دانشجویان دانشگاه های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده،” دانشور پزشکی، vol. 16، no. 77، pp. 15–22، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30454/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button