Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,552
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش افشای هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی بیماران افسرده

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه و هدف: مطالعات مختلف نشان داده اند که افشای هیجانی نوشتاری تجربیات عاطفی و هیجان ها با تقویت فرد در نفوذ به خود, کاهش خلق منفی, کاهش بازداری و انتخاب رفتارهای سازش یافته را سبب می شود, از این رو, این پژوهش با هدف کاهش شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی سازش نایافته به واسطه افشای هیجانی نوشتاری بیماران افسرده انجام شده است. مواد و روش ها: نمونه مورد بررسی 38 (26 زن و 12 مرد) آزمودنی با اختلال افسردگی اساسی بودند که با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد جایگزین شدند (هر گروه شامل 19 نفر), همچنین دو گروه از لحاظ نوع, دوز و مدت زمان دریافت داروهای ضدافسردگی همتا شدند. کلیه آزمودنی ها پیش و پس از اجرای افشای هیجانی نوشتاری در یک دوره چهار هفته ای, به کلیه گویه های پرسش نامه های افسردگی بک (BDI) و مکانیسم های دفاعی (DMQ) در یک جلسه پاسخ دادند. نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها با نسخه شانزدهم نرم افزار SPSS و کاربرد آزمون t مستقل نشان داد که افشای هیجانی نوشتاری کاهش معنادار شدت افسردگی آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد را سبب شده (0.05≤P), همچنین مکانیسم های دفاعی (بازداری, واکنش وارونه و جبران) گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد به طور معنادار کاهش یافت (0.05<P). نتیجه گیری: از آنجا که افشای هیجانی با ایجاد بینش, همدلی و حمایت گری, کاهش بار هیجانی ورودی به سیستم شناختی را باعث می شود, می تواند عملکرد شناختی فرد را بهبود بخشد تا از مکانیزم های دفاعی سازش یافته کمتر استفاده کند, بنابراین از افشای هیجانی نوشتاری می توان در جایگاه راهکاری کارآمد در کنار سایر راهبردهای درمانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوربالا، احمدعلی، علی پور، احمد، شقاقی، فرهاد، نجیمی، آویسا، و آگاه هریس، مژگان. (1390). تاثیر آموزش افشای هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی بیماران افسرده. دانشور پزشکی، 18(93)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/30715/fa

    Vancouver: کپی

    نوربالا احمدعلی، علی پور احمد، شقاقی فرهاد، نجیمی آویسا، آگاه هریس مژگان. تاثیر آموزش افشای هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی بیماران افسرده. دانشور پزشکی[Internet]. 1390؛18(93):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/30715/fa

    IEEE: کپی

    احمدعلی نوربالا، احمد علی پور، فرهاد شقاقی، آویسا نجیمی، و مژگان آگاه هریس، “تاثیر آموزش افشای هیجانی نوشتاری بر شدت افسردگی و کاربرد مکانیسم های دفاعی بیماران افسرده،” دانشور پزشکی، vol. 18، no. 93، pp. 1–10، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا