مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع اختلالات زبان در دانش آموزان دبستان های تهران

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 48

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: زبان, عضو چشایی است و به صحبت کردن, جویدن و بلع کمک می کند. اختلالات رشدی, التهاب, عفونت ها و نئوپلاسم ها می توانند باعث تغییر شکل زبان, سوزش و درد آن شده, منجر به نگرانی بیمار, اشکال در صحبت کردن, مشکلات تغذیه ای و روحی, و بوی بد دهان شوند. شیوع اختلالات زبان در کودکان کشور ما ناشناخته است.هدف: در این مطالعه, هدف ما تعیین شیوع و بررسی دموگرافیک زبان جغرافیایی, زبان شیاردار, زبان رومبوئید میانی, زبان مویی سیاه و انکیلوگلوسی در دانش آموزان دبستان های تهران بوده است. سپس ارتباط این اختلالات را با یکدیگر و با بعضی از بیماری های پوستی, مانند درماتیت آتوپی و پسوریازیس بررسی می کنیم.روش بررسی: برای این مطالعه از بین مناطق 20 گانه آموزش و پرورش تهران 36 مدرسه به روش تصادفی منظم انتخاب شدند و دانش آموزان کلاس اول و پنجم مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: 1902 دانش آموز معاینه شدند که 1.8 درصد آنها زبان جغرافیایی, 1.6 درصد زبان شیاردار و 0.05 درصد انکیلوگلوسی داشتند. زبان مویی سیاه و زبان رومبوئید میانی مشاهده نشد. تفاوت سنی و جنسی معناداری از نظر آماری بین این اختلالات وجود نداشت. فقط زبان شیاردار در کلاس پنجمی ها بیشتر از کلاس اولی ها بود. همراهی زبان جغرافیایی با زبان شیاردار وجود داشت, اما ارتباطی بین زبان جغرافیایی با زبان شیاردار و درماتیت آتوپی یا پسوریازیس مشاهده نشد.بحث و نتیجه گیری: زبان جغرافیایی و زبان اسکروتال, شایع ترین اختلالات زبان در دبستان های تهران بود و در بیشتر موارد, افراد احتیاج به درمانی غیر از اطمینان دادن از نظر بی خطر بودن این ضایعات ندارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

معین، اطهر. (1385). بررسی شیوع اختلالات زبان در دانش آموزان دبستان های تهران. دانشور پزشکی، 14(67)، 43-48. SID. https://sid.ir/paper/30911/fa

Vancouver: کپی

معین اطهر. بررسی شیوع اختلالات زبان در دانش آموزان دبستان های تهران. دانشور پزشکی[Internet]. 1385؛14(67):43-48. Available from: https://sid.ir/paper/30911/fa

IEEE: کپی

اطهر معین، “بررسی شیوع اختلالات زبان در دانش آموزان دبستان های تهران،” دانشور پزشکی، vol. 14، no. 67، pp. 43–48، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30911/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button