مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 پژوهش حاضر مطالعه ای است مداخله گر از نوع نیمه تجربی شاهددار که بر روی 291 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول راهنمایی منطقه 6 آموزش و پرورش در مرکز شهر تهران انجام شده است. روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای و ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه, چک لیست مشاهده چگونگی عملکردهای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان, پرونده های بهداشتی دانش آموزان و معاینه دهان و دندان آنها می باشد. عامل مداخله گر نیز آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بوده است. ابتدا با انجام مطالعه توصیفی ادراکات فردی اولیه, رفتارها و شاخصهای OHI و DMFTI مورد بررسی قرار گرفتند سپس با توجه به نتایج بدست آمده و الگوی در نظر گرفته شده برنامه آموزشی مناسب برنامه ریزی و در گروه تجربی به اجرا درآمد و پس از گذشت شش ماه دوباره اطلاعات گردآوری شد. یافته های بدست آمده نشان دهنده ارتباط بین ادراکات افزایش یافته با بروز و نحوه رفتارهای بهداشت دهان و دندان, وجود ارتباط بین کاهش شاخص DMFTI با ادراکات فردی افزایش یافته در باره شدت و موانع و ارتباط شاخص OHI با ادراکات فردی افزایش یافته در باره منافع رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد همچنین مقدار روابط موجود نیز محاسبه گردید. بدین ترتیب کارآیی الگوی اعتقاد بهداشتی در آموزش بهداشت دهان و دندان در جامعه مورد مطالعه تایید شد و ادراکات نیازمند اصلاح ارایه گردید. رویهم رفته نتایج بدست آمده مطرح می سازد ادراکات یک دسته از عواملی هستند که بر روی اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از بیماریهای دهان و دندان و شاخصهای بهداشت دهان و دندان اثر می گذارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صلحی، مهناز، شجاعی زاده، داوود، سراج، بهمن، و فقیه زاده، سقراط. (1379). آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی . مجله پزشکی کوثر، 5(1)، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/32858/fa

    Vancouver: کپی

    صلحی مهناز، شجاعی زاده داوود، سراج بهمن، فقیه زاده سقراط. آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی . مجله پزشکی کوثر[Internet]. 1379؛5(1):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/32858/fa

    IEEE: کپی

    مهناز صلحی، داوود شجاعی زاده، بهمن سراج، و سقراط فقیه زاده، “آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی ،” مجله پزشکی کوثر، vol. 5، no. 1، pp. 27–35، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/32858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button