مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر استرس منفرد و ترکیبی در دوران بارداری بر یادگیری حرکتی فرزندان موش های صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 532 | صفحه پایان 539

چکیده

 مقدمه: امروزه با توجه به زندگی صنعتی استرس شیوع زیادی یافته است که عوارض آن دامن گیر بشر خواهد شد. استرس دوران حاملگی می تواند بسیاری از فرایندهای طبیعی فیزیولوژیک نوزادان را تغییر دهد. در این تحقیق اثر سه نوع استرس شایع در دوران بارداری به صورت منفرد و یا ترکیبی بر یادگیری حرکتی موش های نر تازه متولد شده بررسی گردید.روش: در تحقیق حاضر از موش های صحرایی نژاد NMRI باردار استفاده شد که غیر از گروه شاهد بقیه گروه ها از روز هشتم بارداری به مدت 10 روز تحت استرس قرار گرفتند. 75 روز بعد از آزمایش, یادگیری حرکتی با استفاده از دستگاه Rotarod بر روی 40 سر موش نر تولد یافته انجام شد. گروه های این مطالعه شامل گروه شاهد, استرس امواج الکترومغناطیسی (با شدت شدت 1.2 میلی تسلا و فرکانس 50 هرتز), استرس بی حرکتی (به مدت نیم ساعت, روزی 2 بار), استرس اجتماعی (نگهداری 6 موش در یک قفس کوچک) و استرس ترکیبی (هر 3 استرس ذکر شده) بود. داده ها با استفاده از آزمون های مقایسه چندگانه (Multiple comparison) و Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تعادل حرکتی گروه استرس ترکیبی در نوبت اول از روز اول آزمون از گروه شاهد کمتر بود (P<0.05). در روزهای بعدی آزمون, تاثیر استرس بر یادگیری در همه گروه های تجربی یکسان نبود و استرس ترکیبی باعث کاهش یادگیری حرکتی شد. نوسانات یادگیری در گروه در معرض میدان مغناطیسی بیشتر از بقیه بود.نتیجه گیری: استرس ترکیبی دوران بارداری می تواند موجب کاهش یادگیری حرکتی فرزندان شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صوفی آبادی، محمد، رجایی، فرزاد، اژدری زرمهری، حسن، آتشگر، الهه، و قدیمی، فاطمه. (1393). اثر استرس منفرد و ترکیبی در دوران بارداری بر یادگیری حرکتی فرزندان موش های صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 21(6)، 532-539. SID. https://sid.ir/paper/352/fa

    Vancouver: کپی

    صوفی آبادی محمد، رجایی فرزاد، اژدری زرمهری حسن، آتشگر الهه، قدیمی فاطمه. اثر استرس منفرد و ترکیبی در دوران بارداری بر یادگیری حرکتی فرزندان موش های صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1393؛21(6):532-539. Available from: https://sid.ir/paper/352/fa

    IEEE: کپی

    محمد صوفی آبادی، فرزاد رجایی، حسن اژدری زرمهری، الهه آتشگر، و فاطمه قدیمی، “اثر استرس منفرد و ترکیبی در دوران بارداری بر یادگیری حرکتی فرزندان موش های صحرایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 21، no. 6، pp. 532–539، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button