مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل جدید رفتاری- شناختی- فراشناختی در تبیین اختلال وسواس موکنی

صفحات

 صفحه شروع 518 | صفحه پایان 531

چکیده

 مقدمه: اختلال وسواس موکنی یک اختلال به نسبت ناشناخته و مقاوم به درمان است. هدف این پژوهش, تدوین و اعتباریابی مدل جدید رفتاری- شناختی- فراشناختی (Metacognitive-Cognitive-Behavioral) جهت تبیین اختلال وسواس موکنی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. 635 شرکت کننده (304 مذکر و 331 مونث) انتخاب شدند و آزمون های MGH-HPS (Massachusetts general hospital hair pulling scale یا MGH-HPS), DAS (Dysfunctional attitude scale), CDS (Cognitive distortion scale), ATQ (Automatic thought questionnaire), MCQ (Metacognition questionnaire) و OCBS (Obsessive-compulsive behavior scale) بر روی آن ها انجام شد. جهت ارزیابی روایی ساختار عاملی مدل رفتاری- شناختی- فراشناختی از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شد.یافته ها: یافته های مدل معادلات ساختاری از مدل رفتاری- شناختی- فراشناختی جهت تبیین اختلال وسواس موکنی حمایت کرد. همچنین شاخص های برازش کلی مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل طراحی شده با داده های نمونه برازش مناسب و با فرض های نظری ارتباط نزدیکی داشت.نتیجه گیری: مدل پژوهش حاضر از جهت این که چند بعدی است و به هر سه بعد رفتاری, شناختی و فراشناختی توجه می کند و این سه جنبه را لازم و ملزوم یکدیگر می داند و آن ها را جدا یا در تناقض یکدیگر نمی داند, یک مدل تبیینی جدید و نو محسوب می گردد. این مدل ممکن است تحقیقات آینده را که با اختلال وسواس موکنی مرتبط هستند, ارتقا بخشد و فرمول بندی موردی و درمان های بالینی مرتبط با این اختلال را تسهیل کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، مهدی، نیک فرجام، مسعود، قاسمی، نظام الدین، و خرمدل، کاظم. (1393). تدوین مدل جدید رفتاری- شناختی- فراشناختی در تبیین اختلال وسواس موکنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 21(6)، 518-531. SID. https://sid.ir/paper/354/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی مهدی، نیک فرجام مسعود، قاسمی نظام الدین، خرمدل کاظم. تدوین مدل جدید رفتاری- شناختی- فراشناختی در تبیین اختلال وسواس موکنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1393؛21(6):518-531. Available from: https://sid.ir/paper/354/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ربیعی، مسعود نیک فرجام، نظام الدین قاسمی، و کاظم خرمدل، “تدوین مدل جدید رفتاری- شناختی- فراشناختی در تبیین اختلال وسواس موکنی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 21، no. 6، pp. 518–531، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/354/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button