Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,782
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,115
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مهارت های اجتماعی با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان انجام شد.روش بررسی: روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی (1394-95) , 24 نفر برحسب شرایط ورود به پژوهش, انتخاب شده و به شکل تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون به کمک پرسشنامه مهارت اجتماعی کودکان پیش از دبستان, فرم والدین گرشام والیوت 1990, به گروه آزمایش طی 8 جلسه, مهارت های ارتباط موثر آموزش داده شد. در پایان, از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس, تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که کودکان گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل ازنظر میزان مهارت های اجتماعی عملکرد بهتری داشتند (p<0.001) در گروه آزمایش میانگین و انحراف استاندارد مهارت های اجتماعی در پیش آزمون به ترتیب 21.75 و 3.74 و در پس آزمون 31.27 و 22.92 به دست آمد؛ ولی در گروه کنترل میانگین و انحراف استاندارد آن در پیش آزمون 22.58 و 1.16 و در پس آزمون 22.92 و 1.62 بود.نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده, می توان گفت که آموزش مهارت های ارتباط موثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم, می تواند در طراحی برنامه های مداخله ای برای این کودکان استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باغبان وحیدی، منصوره، حسین خانزاده، عباسعلی، و ندایی، ناهید. (1396). تاثیر آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/355878/fa

Vancouver: کپی

باغبان وحیدی منصوره، حسین خانزاده عباسعلی، ندایی ناهید. تاثیر آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/355878/fa

IEEE: کپی

منصوره باغبان وحیدی، عباسعلی حسین خانزاده، و ناهید ندایی، “تاثیر آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/355878/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا