مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجرد خیال و لوازم فلسفی و کلامی آن

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 92

چکیده

 از منظر حکمای مشاء, قوه خیال, حال در روح بخاری است که امری مادی اما لطیف می باشد و به تبع, صور خیالی نیز امری مادی و منطبع در قسمتی از مغز هستند. سهروردی به خاطر وجود صور خیالی عظیم و با توجه به محال بودن انطباع کبیر در صغیر, این امر را نادرست می دانست و جایگاه صور خیالی را عالم مثل معلقه می داند, عالمی که بالاتر از عالم ماده و پایین تر از عالم عقول و مثل افلاطونی است؛ اما از نظر او نیز قوه خیال, امری مادی و فقط مظهر (و نه محل) آن صور است و نور مدبر بر اثر اشراق بر آن می تواند صور مذکور را در همان عالم مثل معلقه ببیند. در عرفان نظری, عامل مثل معلقه را مثال منفصل یا مطلق و سایه آن را در موجودات مادی, مثال متصل یا مقید می نامند. ملاصدرا بر اساس مبانی حکمت متعالیه, نظریه حرکت جوهری و اتحاد علم و عالم و معلوم, برای اولین بار دلایلی برای تجرد قوای ادراکی و از جمله قوه خیال بیان نموده و از آن در تبیین مسایلی چون معاد جسمانی, اثبات عالم خیال, چیستی وحی, رویا و تاویل استفاده کرده است. سیر تحقیق چنین است که ابتدا به نظرات مکاتب مشاء, اشراق و عرفان نظری در مورد قوه خیال و عدم تجرد آن اشاره می کنیم. در ادامه, آن دسته از مبانی وجود شناسی و نفس شناسی حکمت متعالیه که برای فهم براهین تجرد نفس لازم است, ذکر خواهد شد و سپس استدلال های ملاصدرا دسته بندی و بررسی می شوند. در پایان, به برخی از نتایج این نظریه در تبیین خلاقیت نفس, معاد جسمانی و حشر نفوس متوسط, وجود عالم مثال متصل, ماهیت وحی, چیستی تاویل متعالیه و رابطه نفس و بدن می پردازیم. از نگاه ما نظریه تجرد قوه خیال بر مبانی محکمی استوار است و از استدلال های متقنی برخوردار و برای حل مسایل مهمی تواناست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، حسن، و اکبریان، رضا. (1387). تجرد خیال و لوازم فلسفی و کلامی آن. آینه معرفت، -(15)، 67-92. SID. https://sid.ir/paper/356473/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی حسن، اکبریان رضا. تجرد خیال و لوازم فلسفی و کلامی آن. آینه معرفت[Internet]. 1387؛-(15):67-92. Available from: https://sid.ir/paper/356473/fa

    IEEE: کپی

    حسن مرادی، و رضا اکبریان، “تجرد خیال و لوازم فلسفی و کلامی آن،” آینه معرفت، vol. -، no. 15، pp. 67–92، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356473/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button