Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

776
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حکت متعالیه ملاصدرا و اثبات تکثر در عالم خیال

صفحات

 صفحه شروع 4 | صفحه پایان 34

چکیده

 این مقاله در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول به رابطه وحدت و کثرت پرداخته و به این سوال جواب می دهیم که نظر ملاصدرا درباره موضوع و محط وحدت و کثرث چیست و چه تفاوتی با آرا حکمای گذشته دارد. به نظر می رسد او تنها کسی است که توانسته است محط وحدت و کثرت را یک چیز یعنی همان حقیقت وجود قرار دهد. در نگاه حکمت متعالیه, حقیقت وجود, چه در خارج و چه در ذهن, دارای وحدتی در عین کثرت و کثرتی در عین وحدت است. حکمای منشاء, محط و مثار کثرت را ماده و ماهیت می دانند و حکمای اشراقی نیز برای توجیه کثرت, مجبور می شوند تا پای غواسق و هیئات ظلمانی را به میان آورند. در بخش دوم به چگونگی تحقق کثرت در مثال منفصل می پردازیم و به این سوال مشکل جواب می دهیم که بدون حضور ماده چگونه ممکن است که در این عالم, تکثر افرادی به وجود آید و تمام افراد مادی دارای صورتی مثالی باشند. جواب اینست که بر مبنای تقدم وجود بر ماهیت و وحدت تشکیکی وجود, تکثر از ناحیه وجود و از طرف فاعل حاصل می شود, نه از ناحیه ماهیت و قابل, زیرا ماهیتی که باعث تکثر افراد در یک مرتبه می شود ماهیتی است منبعث از وجود که فقط ظهور وجود و علامت تکثر است نه منشا آن. در بخش سوم به دو گونه تکثر می پردازیم: تکثر خیال متصل هر فرد و تکثر در عالم مثال متصل که مجموعه از آن خیالهای متصل است, و به این نتیجه می رسیم که تکثر خیال متصل هر فرد هم به سبب تکثر ابدان دنیوی آنهاست و هم به سبب تکثر صور موجود در هر خیال متصل, صوری که منشا آن گاه از بالا و عالم عقول, گاه از پایین و عالم ماده, گاه از ناحیه صور موجود در خیال منفصل و بالاخره گاه ناشی از خلاقیت قوه تخیل است. وقتی هر یک از خیالهای متصل دارای تکثر باشد, خودبخود در عالم خیال متصل نیز تکثر ایجاد می شود. موضوع و محط وحدت و کثرت در خیال متصل, یک چیز است و آن همان وجود نفس در مرتبه مثالی است, مرتبه ای که ملاصدرا آنرا مجرد می داند. اثبات این تجرد موجب اثبات تحقق تکثر نفوس جزییه پس از مرگ می شود و باین ترتیب عالمی که مجموعه ابدان برزخی در قبل یا بعد از مرگ تشکیل می دهند, یعنی عالم خیال متصل, عالمی است با تکثر افرادی. باین ترتیب با اثبات این نحوه از تجرد نفس و این نحوه از تکثر افرادی, مشکل حکمای منشا و اشراق در اثبات بقا نفوس متوسط پس مرگ حل می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبریان، رضا، و مرادی، حسن. (1387). حکت متعالیه ملاصدرا و اثبات تکثر در عالم خیال. خردنامه صدرا، -(51)، 4-34. SID. https://sid.ir/paper/441925/fa

    Vancouver: کپی

    اکبریان رضا، مرادی حسن. حکت متعالیه ملاصدرا و اثبات تکثر در عالم خیال. خردنامه صدرا[Internet]. 1387؛-(51):4-34. Available from: https://sid.ir/paper/441925/fa

    IEEE: کپی

    رضا اکبریان، و حسن مرادی، “حکت متعالیه ملاصدرا و اثبات تکثر در عالم خیال،” خردنامه صدرا، vol. -، no. 51، pp. 4–34، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/441925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا