مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن)

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 138

کلیدواژه

حضرت آدم علیه السلام (کلیدواژه عربی: الآیات30 الی 33 من سورة البقرةQ2
آدم (ع))Q2

چکیده

 چکیده فارسی:در قرآن کریم از جمله در آیات 30 تا 33 بقره, از تعلیم «اسماء» به حضرت آدم علیه السلام, به مثابه خلیفه برگزیده الهی در زمین, یاد شده است اما با توجه به بیان سربستة قرآن و عدم انسجام و همگونی لازم در روایات تفسیری, آراء مفسران نیز در تحلیل آن مختلف است. در مقالة حاضر سه دیدگاه متمایز دراین باره مطرح شده است: دیدگاه اول به معنای ظاهری تعلیم اسماء و حمل آن بر آموزش نام های اشیاء نظر دارد؛ دومین دیدگاه افزون بر نام های اشیاء, خصوصیات و معانی دقیق و گستردة اشیاء را نیز در این تعلیم مطرح می کند؛ در سومین دیدگاه از اسماء, تحلیلی فلسفی عرفانی ارائه شده است و آن را به حقایق نورانی فراتر از عالم طبیعت تفسیر کرده است. دو دیدگاه نخست با نقد جدی همراه است و دیدگاه سوم قابل دفاع  است. در عین حال بر اساس برخی شواهد روایی از وجه دیگری نیز می توان در تحلیل علم الاسماء و نسبت تعلیم اسماء با جریان جعل خلافت سخن گفت که با ساختار آیات نیز همگون تر است. بر پایه این وجه, اسماء به همان نام و نشان های متعارف افراد خاصی از اولیاء و حجت های الهی قابل تفسیر است. چکیده عربی:جاءت فی القرآن الکریم آیات حول تعلیم الأسماء لآدم (ع) بصفته خلیفة الله فی الأرض, ومنها ما جاء فی الآیات 30 الی 33 من سورة البقرة, ولکن فی ضوء ما جاء من بیان یتسم بالغموض فی القرآن وعدم الإنسجام والتناغم اللازم فی الروایات التفسیریة, لذلک جاءت آراء المفسرین متضاربة ومختلفة فیه. فی هذا البحث طرحت ثلاثة رؤی متباینة فی هذا الخصوص: الرؤیة الاولی تقول بالمعنی الظاهری لتعلیم الأسماء وتُحمل علی تعلیم أسماء الأشیاء. أما الرؤیة الثانیة فبالإضافة الی تعلیم أسماء الأشیاء فإنها تشیر أیضاً الی أن هذا التعلیم یتضمن أیضاً تعلیم خصائص الأشیاء ومعانیها الدقیقة ونطاقها. فی الرؤیة الثالثة هناک نظرة تحلیلیة فلسفیة عرفانیة للأسماء تفسرها بحقائق نورانیة تتعدی عالم الطبیعة. الرؤیتان الأولتان توجه لهما انتقادات لیست بالهیّنة. والرؤیة الثالثة قادرة علی الصمود أمام النقد. وفی الوقت ذاته یمکن استناداً الی بعض الشواهد المستمدة من الأحادیث, الإشارة الی وجه آخر فی تحلیل علم الاسماء والعلاقة بین تعلیم الأسماء وقضیة جعل الخلافة, وهو قول أکثر انسجاماً  مع بنائیة الآیات. وفقاً لهذا الوجه, یمکن تفسیر الأسماء بتلک المسمیات والمعالم المتعارف لأفراد خاصین من الأولیاء والحجج الإلهیین.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسعدی، محمد. (1395). عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن). مطالعات تفسیری، 7(27)، 123-138. SID. https://sid.ir/paper/356664/fa

    Vancouver: کپی

    اسعدی محمد. عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن). مطالعات تفسیری[Internet]. 1395؛7(27):123-138. Available from: https://sid.ir/paper/356664/fa

    IEEE: کپی

    محمد اسعدی، “عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن)،” مطالعات تفسیری، vol. 7، no. 27، pp. 123–138، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356664/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button