مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباط با بیمار در دندانپزشکی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 151

چکیده

 زمینه و هدف: توجه به برقراری ارتباط مناسب با بیمار در دندانپزشکی در بهبود کیفیت خدمات درمانی و ارتقای سلامت مهم است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی چک لیست ارزیابی مهارتهای ارتباطی در دندانپزشکی و ارزیابی خود اظهاران توسط دانشجویان دندانپزشکی می باشد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی روش استاندارد Forward-Backward جهت ترجمه ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباطی بالینی DCCC) Dental Consultation Communication Checklist) مورد استفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی بررسی و میزان شفافیت و مناسبت سوالات نمره دهی شد. جهت تعیین پایایی Intra class correlation coefficient ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. دانشجویان مقطع بالینی در سال سوم, چهارم و پنجم پرسشنامه را به صورت خود اظهار تکمیل کردند و میانگین نمره در حیطه ها محاسبه و با استفاده از آزمون ANOVA مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: از کل 245 نفر, 83% معادل 204 نفر پاسخ دادند. ضریب روایی محتوا شامل مناسبت 0.83 و شفافیت 0.93 بود. پایایی ابزار (0.86= ICC) و آلفای کرونباخ 0.89 در محدوده مطلوب بود. درصد پاسخ به سوال «خود را معرفی کرده و نقش خود را بیان کردم»از سایر سوالات کمتر بود. هیچ تفاوت معنی داری از نظر مجموع امتیازات مکتسبه در حیطه های چک لیست در بین سه گروه دانشجویان مشاهده نگردید.نتیجه گیری: نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباطی در دندانپزشکی ابزاری روا و پایاست که می توان از آن در مطالعات بالینی با حضور بیمار استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاکدامن، افسانه، احمدپور، رزاق، و سراج زاده، مریم. (1394). تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباط با بیمار در دندانپزشکی. مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)، 27(3)، 143-151. SID. https://sid.ir/paper/356671/fa

    Vancouver: کپی

    پاکدامن افسانه، احمدپور رزاق، سراج زاده مریم. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباط با بیمار در دندانپزشکی. مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)[Internet]. 1394؛27(3):143-151. Available from: https://sid.ir/paper/356671/fa

    IEEE: کپی

    افسانه پاکدامن، رزاق احمدپور، و مریم سراج زاده، “تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی مهارتهای ارتباط با بیمار در دندانپزشکی،” مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)، vol. 27، no. 3، pp. 143–151، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button