مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,141
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دانشگاه های غرب کشور

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 34

چکیده

 در سال های اخیر, کارآفرینی به یک موضوع مهم در تحقیقات علوم اجتماعی تبدیل شده است و به رابطه بین شخصیت و کارآفرینی, مجددا توجه جدی شده است.در پژوهش حاضر بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده, نقش عوامل انگیزشی (نگرش نسبت به کارآفرینی, هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و شخصیت کارآفرینانه (نیمرخ پنج عامل بزرگ شخصیت) در شکل گیری و توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بررسی شد. در این پژوهش, شخصیت کارآفرینانه به صورت یک متغیر دوربرد با مدل نظریه رفتار برنامه ریزی شده تلفیق شد. جامعه آماری, دانشجویان کارشناسی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور بود (N=1450) که از این میان بر اساس جدول بارتلت و همکاران, تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای نمونه آماری انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای ساختارمند, گرد آوری شد. نتایج حاصل از مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده بر قصد کارآفرینانه, تاثیر مثبت و معناداری دارند (P<0.01), در حالی که تاثیر هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین نیمرخ شخصیتی کارآفرینانه با نگرش (P<0.05) و کنترل رفتاری درک شده, رابطه مثبت و معنی داری داشت (P<0.01). نتایج همچنین نشان داد که اثرات نیمرخ شخصیتی بر قصد کارآفرینانه از طریق دو عامل مجاورتر (یعنی نگرش و کنترل رفتاری) منتقل می شوند (اثرات واسطه ای). به طور کلی, نتایج پژوهش بر اهمیت دیدگاه شخصیتی در تحقیقات کارآفرینی تاکید مجدد دارد و از این ایده حمایت می کند که اثرات شخصیت بر پیامدهای کارآفرینانه, بیشتر از طریق عوامل مجاورتر منتقل می شوند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، سعید. (1396). نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دانشگاه های غرب کشور. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1 (پیاپی 12) )، 17-34. SID. https://sid.ir/paper/357025/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی سعید. نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دانشگاه های غرب کشور. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1396؛7(1 (پیاپی 12) ):17-34. Available from: https://sid.ir/paper/357025/fa

    IEEE: کپی

    سعید کریمی، “نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دانشگاه های غرب کشور،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 12) ، pp. 17–34، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا