مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی نقش عوامل جمعیت شناختی (سن و جنسیت) و روان شناختی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در شهر ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 امروزه, با توجه به افزایش تمایل مصرف کنندگان به موضوعات مرتبط با سلامتی و محیط زیست, استفاده از محصول ارگانیک افزایش یافته است و این مسئله منجر به پژوهش در زمینه مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ویژگی های روانشناختی و جمعیت شناختی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی به شمار می رود. جامعه آماری پژوهش را مصرف کنندگان محصولات ارگانیک (محصولات باغی, صیفی, دامی, لبنی ارگانیک) در شهر ارومیه تشکیل می-دهند که بر اساس فرمول کوکران 141 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد و مبتنی بر طیف لیکرت استفاده شد. جهت سنجش روایی از روایی همگرا و واگرا توسط نرم افزار Lisrel بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی, آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نیز از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که ویژگی های روانشناختی (مادی گرایی, لذت گرایی و کمال گرایی) بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین این نگرش بر قصد خرید محصولات ارگانیک تأثیر مثبت و معناداری دارد. سرانجام بین نگرش مصرف کنندگان زن و مرد نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک تفاوت معنی دار مشاهده شده ولی بین نگرش گروه های سنی مختلف تفاوتی وجود نداشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، باقری قره بلاغ، هوشمند، محمدی، فاطمه، و عین علی، محسن. (1399). واکاوی نقش عوامل جمعیت شناختی (سن و جنسیت) و روان شناختی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در شهر ارومیه. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 13(2 (پیاپی 50) )، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/357499/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی مین باش رزگاه مرتضی، باقری قره بلاغ هوشمند، محمدی فاطمه، عین علی محسن. واکاوی نقش عوامل جمعیت شناختی (سن و جنسیت) و روان شناختی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در شهر ارومیه. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی[Internet]. 1399؛13(2 (پیاپی 50) ):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/357499/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی ملکی مین باش رزگاه، هوشمند باقری قره بلاغ، فاطمه محمدی، و محسن عین علی، “واکاوی نقش عوامل جمعیت شناختی (سن و جنسیت) و روان شناختی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در شهر ارومیه،” پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50) ، pp. 69–80، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button