مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک: مدل معادلات ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: استفاده از محصولات غذایی ارگانیک یک شیوه ی تفکر جدید در ارتباط با مواد غذایی, سلامت و طبیعت است. نگرش مصرف کنندگان به محصولات ارگانیک و نیز عوامل مؤثر بر افزایش مصرف این محصولات برای توسعه و تولید بیشتر و بهبود کیفیت این محصولات بسیار ضروری است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی-تحلیلی, تعداد 384نفر از مراجعه کنندگان به 4 مرکز عرضه کننده محصولات ارگانیک در شهر تهران بصورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده های پژوهش بر مبنای پرسشنامه مبتنی بر سازه های مدل نگرش به محصولات ارگانیک و قصد خرید و رفتار خرید واقعی مصرف کنندگان, پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه جمع آوری شد. تحلیل و آزمون فرضیات تحقیق به کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و Amos نسخه 23 صورت گرفت. یافته ها: براساس نتایج مطالعه حاضر, درک مصرف کننده از قیمت با مقدار 67/00= β و هنجار ذهنی با مقدار 0/42= β بیشترین تأثیر را در نگرش مصرف کنندگان نسبت به مواد غذایی ارگانیک دارند. همچنین در دسترس بودن, آگاهی بهداشتی و دانش مواد غذایی ارگانیک به ترتیب با مقدار 0/26= β , 0/15= β و 0/16= β در نگرش مصرف کنندگان و این نگرش بر قصد و رفتار خرید ایشان, تأثیر مثبت و معنادار دارد. R2 برای متغیرهای قصد و رفتار خرید 0/42و 0/53 و برای نگرش 0/89 محاسبه شد. نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مستقیم دانش مواد غذایی ارگانیک بر نگرش, قصد و رفتار خرید مصرف کنندگان, لذا به شرکت های تولید کننده این محصولات پیشنهاد می گردد در زمینه آگاهی افراد جامعه نسبت به این محصولات و بیان مزایای مصرف آن تبلیغات گسترده ای انجام دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آندرواژ، لیلا، جلیلی، سحر، و زنجانی، سمانه. (1399). بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک: مدل معادلات ساختاری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(1 )، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/363924/fa

    Vancouver: کپی

    آندرواژ لیلا، جلیلی سحر، زنجانی سمانه. بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک: مدل معادلات ساختاری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1399؛8(1 ):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/363924/fa

    IEEE: کپی

    لیلا آندرواژ، سحر جلیلی، و سمانه زنجانی، “بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک: مدل معادلات ساختاری،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 8، no. 1 ، pp. 35–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363924/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button