مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توان بخشی حرکتی مجازی بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر بازی های حرکتی مجازی همچون Wii توجه محققان و متخصصان بالینی در درمان بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی را به خود جلب کرده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر توان بخشی مجازی حرکتی (Wii) بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی بود.روش بررسی: مطالعه از نوع شبه تجربی بود. 30بیمار آسیب مغزی اکتسابی که در برنامه توان بخشی حضور داشتند به صورت غیرتصادفی به دو گروه کنترل (15 نفر) و واقعیت مجازی (15 نفر) تقسیم شدند. در مرحله مداخله, گروه کنترل 15 جلسه 60دقیقه ای فیزیوتراپی معمولی و گروه واقعیت مجازی نیز 15 جلسه 60دقیقه ای که شامل 40 دقیقه فیزیوتراپی معمولی و 20 دقیقه بازی Wii بود را سه بار در هفته اجرا کردند. برای ارزیابی تعادل و تحرک مقیاس تعادل برگ, شاخص گام برداری پویا, آزمون دسترسی کارکردی و آزمون برخاستن و رفتن زمان دار اجرا شد. از آزمون t مستقل و وابسته برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح معنا داری 0.05 و نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله در مقیاس تعادل برگ, شاخص گام برداری پویا و آزمون برخاستن و رفتن زمان دار تفاوت معنا داری بین دو گروه وجود نداشت اما در آزمون دسترسی کارکردی عملکرد گروه کنترل بعد از مداخله, به طور معنا داری بهتر از گروه واقعیت مجازی بود (p<0.001)نتیجه گیری: در ارتباط با مقیاس تعادل برگ و شاخص گام برداری پویا, اثرات استفاده از بازی Wii همراه با توان بخشی سنتی, مشابه با جلسات فیزیوتراپی سنتی اختصاصی بود. همچنین باید خطرات احتمالی مرتبط با اکتساب حرکات جبرانی را نیز خاطر نشان ساخت که ناشی از پویایی واقعیت مجازی است (آزمون دسترسی کارکردی و برخاستن و رفتن زمان دار(.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیرانی، علی، اقدسی، محمدتقی، و جهانگیری، محمد. (1396). تاثیر توان بخشی حرکتی مجازی بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/358697/fa

    Vancouver: کپی

    حیرانی علی، اقدسی محمدتقی، جهانگیری محمد. تاثیر توان بخشی حرکتی مجازی بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/358697/fa

    IEEE: کپی

    علی حیرانی، محمدتقی اقدسی، و محمد جهانگیری، “تاثیر توان بخشی حرکتی مجازی بر تعادل و تحرک بیماران آسیب مغزی اکتسابی،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358697/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button