مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر بخشی مداخله رسانه ای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات: مبتنی بر آموزش اثرات بر سلامت و تبعات قانونی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 116

چکیده

 سابقه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر به ویژه نوجوانان را تهدید می کند. یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد, آموزش نوجوانان است. این تحقیق با هدف مطالعه اثر بخشی مداخله رسانه ای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات انجام شده است. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی است. یک دبیرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (30=n) و کنترل (30=n) تخصیص یافتند و پرسشنامه نگرش در هر دو گروه به اجرا در آمد. ابتدا برای گروه ها, پیش آزمون برگزار گردید و جهت آموزش روش های پیشگیری, پیام های صوتی و تصویری برگرفته شده از 12 جلسه آموزشی, برای گروه آزمایش اجرا شد. گروه های آزمایش و کنترل جهت مقایسه اثربخشی, از طریق پیش آزمون و پس آزمون با یکدیگر مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های t وابسته و آنالیز کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش از طریق پیام های صوتی و تصویری, تاثیر معنی داری در تغییر نگرش دانش آموزان در خرده مقیاس علاقه به مصرف (12/0=Eta1 و 19/0=Eta2), اثرات فیزیولوژی (06/0=Eta1 و 12/0=Eta2), روانی (1/0=Eta1 و 16/0=Eta2), اجتماعی (09/0=Eta1 و 21/0=Eta2) و هم چنین نمره کلی نگرش به مواد (06/0=Eta1 و 09/0=Eta2) دارد (001/0=P), به طوری که بعد از شنیدن پیام های آموزشی, میانگین نگرش منفی آن ها نسبت به مواد مخدر و دخانیات و خرده مقیاس های آن افزایش یافت. استنتاج: هر چند هر دو روش آموزش صوتی و تصویری بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر, دخانیات و اعتیاد موثر بود و نگرش منفی دانش آموزان را تقویت نمود, اما این تحقیق نشان داد, پیام های تصویری از اولویت بالاتری برخوردار می باشند و شایسته است چنین توجه و رویکردی در دستور کار برنامه ریزان مربوطه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبر، منصور، داررابی نیا، مرتضی، و حیدری گرجی، علی مراد. (1398). بررسی اثر بخشی مداخله رسانه ای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات: مبتنی بر آموزش اثرات بر سلامت و تبعات قانونی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 29(175 )، 107-116. SID. https://sid.ir/paper/361138/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبر منصور، داررابی نیا مرتضی، حیدری گرجی علی مراد. بررسی اثر بخشی مداخله رسانه ای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات: مبتنی بر آموزش اثرات بر سلامت و تبعات قانونی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1398؛29(175 ):107-116. Available from: https://sid.ir/paper/361138/fa

    IEEE: کپی

    منصور رنجبر، مرتضی داررابی نیا، و علی مراد حیدری گرجی، “بررسی اثر بخشی مداخله رسانه ای بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر و دخانیات: مبتنی بر آموزش اثرات بر سلامت و تبعات قانونی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 29، no. 175 ، pp. 107–116، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361138/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button