مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 108

چکیده

 در سال های اخیر با افزایش تولیدات علمی در کشور و گسترش فزاینده موسسات آموزش عالی, خطر شیوع بداخلاقی در انجام پژوهش همه نهادهای پژوهش محور را تهدید می کند. پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی (یکی از پژوهشکده های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) از این ضرورت مستثنی نبوده است و به صورت بالقوه در معرض تهدید سرایت بد اخلاقی پژوهشی قرار دارد. این مطالعه با هدف تدوین نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. داده های احصاء شده از جلسات بحث گروه کانونی و مصاحبه رو در رو بوسیله تحلیل محتوای تماتیک تحلیل گردید. تحلیل یافته ها منجر به شناسایی دو مقوله اصلی منش اخلاقی پژوهشگر شامل 4 زیرمقوله تواضع و فروتنی, صبر و بردباری, حساسیت فرهنگی, مشارکت جوئی و اصول اخلاقی حاکم بر پژوهش شامل 9 زیرمقوله سودمندی پژوهش, اصالت علمی, رعایت حقوق همکاران, رعایت حقوق شرکت کنندگان, اجتناب از سرقت علمی, انتشار یافته ها, ساده نویسی گزارش, سپاسگزاری, نقدپذیری و نقادی علمی گردید. در مجموع, یافته های این پژوهش می تواند گامی برای اتخاذ تصمیم های اخلاقی تر در انجام پژوهش و ایجاد فضای اعتماد و احترام در میان ذینفعان پژوهشگاه بازی کند و مبنایی برای گفتگوهای بیشتر و توسعه ی فرهنگ اخلاق پژوهش فراهم نماید

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خالقی نژاد، سیدعلی، حسنی، محمد، حسین پور، شهره، نویدی، احد، زینی وند نژاد، فرشته، شکرباغانی، اشرف السادات، تورانی، حیدر، و ثقفی، مجید. (1399). نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی: یک مطالعه کیفی. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، 10(3 )، 81-108. SID. https://sid.ir/paper/363697/fa

    Vancouver: کپی

    خالقی نژاد سیدعلی، حسنی محمد، حسین پور شهره، نویدی احد، زینی وند نژاد فرشته، شکرباغانی اشرف السادات، تورانی حیدر، ثقفی مجید. نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی: یک مطالعه کیفی. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)[Internet]. 1399؛10(3 ):81-108. Available from: https://sid.ir/paper/363697/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی خالقی نژاد، محمد حسنی، شهره حسین پور، احد نویدی، فرشته زینی وند نژاد، اشرف السادات شکرباغانی، حیدر تورانی، و مجید ثقفی، “نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی: یک مطالعه کیفی،” پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، vol. 10، no. 3 ، pp. 81–108، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363697/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button