مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مولفه های مفهومی مقاومت در همنشینی با عنصر تکرارشونده کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی، عربی و فرانسوی)

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 متن ادبی همواره انعکاس دهنده اندیشه ادیبان و شاعران بوده است. در این میان ادبیات تطبیقی یکی از حوزه های مطالعات ادبی است که به بررسی موارد تلاقی ادبیات در آثار مختلف و یافتن پیوندهای مشترک و قرابت ها در ادبیات و سایر مظاهر معرفت انسانی می پردازد. در حوزه شعر, همنشینی موتیف ها یا عناصر تکرار شونده با مولفه های مفهومی ملل مختلف, بیانگر اندیشه و هدف شاعران از سرایش است. کودک و کودکی از موتیف هایی است که مکررا به اشعار ستیز و مقاومت ملل گوناگون راه یافته است. در واقع شاعران با آوردن موتیف کودک و کودکی در کنار مولفه های مفهومی, رویکرد خود را به مقوله کودکی و نقش کودک در جامعه ای که دچار مسئله ستیز شده یا در حال مقاومت بوده, نشان داده اند. برای پی بردن به ظرایف این تلاقی در میان متون ادبی ملل مختلف ابتدا اشعار مقاومت در سه زبان فارسی, عربی و فرانسه انتخاب شده و پس از تعیین مولفه های مفهومی موجود در آن, ارتباط کاربرد موتیف کودک و کودکی با این مولفه ها بررسی و تحلیل شده است. یافته های همسان در اشعار سه زبان و فرهنگ منتخب, بیانگر این نکته است که توانش فکری شاعران در کاربرد موتیف کودکی در اشعار ستیز و مقاومت به دلیل همسانی موقعیت ها به یکدیگر شبیه و نزدیک است تا جایی که مولفه های همانند و مشابه این موتیف را همراهی کرده است. این همنشینی نشان می دهد در اشعار منتخب, از کودک و مفهوم کودکی غالبا استفاده ابزاری شده و مفهوم کودکی در خدمت بیان اهداف بزرگسالان قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، مریم، سیفی، طیبه، و قاسمی، روح اله. (1397). بررسی تطبیقی مولفه های مفهومی مقاومت در همنشینی با عنصر تکرارشونده کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی, عربی و فرانسوی). پژوهش های ادبیات تطبیقی، 6(2 (پیاپی 16) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/363706/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی مریم، سیفی طیبه، قاسمی روح اله. بررسی تطبیقی مولفه های مفهومی مقاومت در همنشینی با عنصر تکرارشونده کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی, عربی و فرانسوی). پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1397؛6(2 (پیاپی 16) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/363706/fa

    IEEE: کپی

    مریم جلالی، طیبه سیفی، و روح اله قاسمی، “بررسی تطبیقی مولفه های مفهومی مقاومت در همنشینی با عنصر تکرارشونده کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی, عربی و فرانسوی)،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button