مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

473
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین دیدگاه معرفت شناختی آدلر در برنامه درسی پایدیا

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف اصلی مقاله حاضر, تبیین مبانی معرفت شناختی طرح پایدیا و نقد آن است. مبانی فلسفی, مبانی روان شناختی, مبانی جامعه شناختی و مبانی تاریخی به عنوان بنیان های اساسی تعلیم و تربیت به ویژه در حیطه برنامه درسی محسوب می شوند و مبنای معرفت شناختی می تواند در بستر مبانی فلسفی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در این مقاله, دیدگاه معرفت شناختی آدلر در قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط نظریه مذکور با برنامه درسی پیشنهادی او به نام پایدیا تبیین شد. روش تحقیق در مقاله حاضر, توصیفی-تحلیلی و نقد بر اساس دیدگاه های معاصر است. طبق یافته های مقاله حاضر, بین سطوح خیر برای ذهن و صور معرفت که در دیدگاه معرفت شناختی آدلر مطرح می شود و سطوح یادگیری در برنامه درسی پیشنهادی او ارتباط منسجمی وجود دارد. با وجود این, نقدهایی بر اساس دیدگاه های معاصر می توان بر دیدگاه معرفت شناختی او وارد کرد. نخست آنکه آدلر به معرفت ضمنی توجه نداشته است, دوم آنکه در بحث «جهان شمولی» و «ثبات» به نکته علم به معلوم اشاره نداشته است تا در چالش با بحث «پویایی علم» قرار نگیرد. سوم آنکه به بسط مهارت های پیشنهادی در طرح پایدیا بر اساس صورت معرفتی «دانستن چگونه» نپرداخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، سمیرا. (1398). تبیین دیدگاه معرفت شناختی آدلر در برنامه درسی پایدیا. فلسفه تربیت، 4(2 )، 35-56. SID. https://sid.ir/paper/364043/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری سمیرا. تبیین دیدگاه معرفت شناختی آدلر در برنامه درسی پایدیا. فلسفه تربیت[Internet]. 1398؛4(2 ):35-56. Available from: https://sid.ir/paper/364043/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا حیدری، “تبیین دیدگاه معرفت شناختی آدلر در برنامه درسی پایدیا،” فلسفه تربیت، vol. 4، no. 2 ، pp. 35–56، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364043/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button