مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

799
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیو ه های مطالعه در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: در جهان امروز, مطالعه به عنوان یکی از عناصر مهم در زمینه توسعه و پیشرفت جامعه تلقی می شود, به صورتی که از طریق مطالعه ثمربخش توفیق قابل توجهی نصیب عموم مردم به ویژه دانشجویان می شود. بنابراین لازم است آموزش شیوه های مطالعه در تمام سطوح تحصیلی به ویژه در سطح دانشگاه مدنظر قرار گیرد. هدف این پژوهش, تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوه های مطالعه در سال 1389 می باشد.روش ها: روش پژوهش, پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت آموزشی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 0.813 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که تعداد آنها 5999 می باشد که حجم نمونه 357 به دست آمد. روش نمونه گیری, تصادفی طبقه ای می باشد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی (فراوانی, درصد و میانگین) و آمار استنباطیT-Test) و (ANOVA استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده SPSS می باشد.نتایج: یافته ها نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه اجمالی و مطالعه تندخوانی به ترتیب با میانگین 15.78 و 15.07 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=15). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه عبارت خوانی با میانگین 13.29 بالاتر از حد متوسط می باشد (متوسط میانگین=12). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه دقیق خوانی با میانگین 29.6 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=27). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه تجسسی با میانگین 15.52 بالاتر از حد متوسط می باشد (متوسط میانگین=15). همچنین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه انتقادی و خواندن برای درک زیبایی به ترتیب با میانگین 20.94 و 21.68 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=18). مقایسه بین جنسیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و میزان آشنایی با شیوه های مطالعه نشان داد بین میانگین نمره شیوه های مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا دار وجود ندارد. همچنین میزان آشنایی دانشجویان با شیوه های مطالعه در دانشکده های مختلف متفاوت است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوه های مطالعه (مطالعه اجمالی, مطالعه تندخوانی, مطالعه عبارت خوانی, مطالعه دقیق خوانی, خواندن تجسسی, خواندن انتقادی, خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری) بالاتر از حد متوسط است. همچنین دانشجویان با شیوه مطالعه برای درک زیبایی بیشتر از شیوه های دیگر آشنا بوده و با شیوه مطالعه سریع خوانی کمتر آشنا هستند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دست اندرکاران امر آموزش به انواع شیوه های مطالعه به دلیل کاربردهای متفاوت آنها توجه خاص نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشرفی ریزی، حسن، طاهری، بهجت، خوشکام، زهرا، و کاظم پور، زهرا. (1389). بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیو‌ه ‌های مطالعه در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/364171/fa

    Vancouver: کپی

    اشرفی ریزی حسن، طاهری بهجت، خوشکام زهرا، کاظم پور زهرا. بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیو‌ه ‌های مطالعه در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/364171/fa

    IEEE: کپی

    حسن اشرفی ریزی، بهجت طاهری، زهرا خوشکام، و زهرا کاظم پور، “بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیو‌ه ‌های مطالعه در سال 1389،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button