مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی راهبردهای حفظی، یادافزا و متنی و بررسی اثرات این راهبردها بر یادگیری واژگان زبان آموزان سطح پیشرفته ی ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 333 | صفحه پایان 361

چکیده

 راهبردهای یادگیری واژگان می توانند روند فراگیری زبان را تسهیل نمایند. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی سه نوع رایج راهبردهای یادگیری واژگان-مشتمل بر حفظی, یاد افزا و یادگیری واژه در متن و جمله-بپردازد که به وسیله زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی انجام شده است. روش پژوهش, شبه تجربی است که دربرگیرنده سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه است. هشتاد زبان آموز دختر ایرانی در سطح پیشرفته (20 نفر در هر گروه), در این پژوهش شرکت کردند که بر اساس آزمون تعیین سطح سریع, ارزیابی شدند. حدود صد و پنجاه واژه از کتاب «واژه های ضروری بارونز برای تافل» برای آموزش دهی برگزیده شدند. این واژه ها در سه روش گوناگون به صورت حفظی, یادافزا و یادگیری واژه با متن و جمله, به وسیله پژوهشگران در پنجاه جلسه به یادگیرندگان, آموزش داده شد. همچنین دو پس آزمون آنی و تاخیری از یادگیرندگان انجام شد. یافته ها با نرم افزار اس. پی. اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این بررسی ثابت کرد که تفاوت معناداری میان گروه های آزمایشی و گروه گواه وجود دارد. یافته های پژوهش نشان داد که افرادی که با راهبرد یادافزا و با بهره گیری از کلیدواژه, آموزش داده شدند, بیشترین میانگین را در پس آزمون های آنی (با میانگین 3/39) و تاخیری (با میانگین 39) داشتند و در مقایسه با گروه های دیگر عملکرد بهتری را از خود نشان دادند. این یافته ها می توانند در توسعه روش های موثر آموزش واژه برای آموزگاران زبان انگلیسی مفید باشند. همچنین, این پژوهش در تلاش بود به زبان آموزان کمک نماید تا راهبرد یادافزا را به عنوان یکی از روش های یادگیری واژه مورد استفاده قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظهرابی، محمد، و تدین، پریا. (1399). مطالعه ی راهبردهای حفظی, یادافزا و متنی و بررسی اثرات این راهبردها بر یادگیری واژگان زبان آموزان سطح پیشرفته ی ایرانی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(36 )، 333-361. SID. https://sid.ir/paper/364879/fa

    Vancouver: کپی

    ظهرابی محمد، تدین پریا. مطالعه ی راهبردهای حفظی, یادافزا و متنی و بررسی اثرات این راهبردها بر یادگیری واژگان زبان آموزان سطح پیشرفته ی ایرانی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(36 ):333-361. Available from: https://sid.ir/paper/364879/fa

    IEEE: کپی

    محمد ظهرابی، و پریا تدین، “مطالعه ی راهبردهای حفظی, یادافزا و متنی و بررسی اثرات این راهبردها بر یادگیری واژگان زبان آموزان سطح پیشرفته ی ایرانی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 36 ، pp. 333–361، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364879/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button