مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد نظریه بهینگی به «دوگان سازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 264

چکیده

 «دوگان سازی» یکی از فرایندهای زایا در حوزه صرف است که در زبان فارسی مشتمل بر دوگونه کامل و ناقص است. در گونه ناقص آن, که به دو دسته پیشوندی و پسوندی قابل دسته بندی است, بخش «وند» نه تنها هویت مستقل آوایی ندارد, بلکه فاقد معناست. همچنین وند مفاهیمی مانند شدت, تاکید و یا مقوله سازی را به معنای پایه می افزاید. از آن جائی که این وند, تکرار بخشی از پایه است, آن را «وند مکرر» می نامند. هدف مقاله حاضر, نیز بررسی «دوگان سازی ناقص پیشوندی» در چارچوب گونه معیار نظریه بهینگی مشهور به «نظریه تناظر» است. پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا می توان در چارچوب نظریه مورد اشاره دوگان های ناقص پیشوندی در زبان فارسی را تبیین کرد یا خیر؟ برای پاسخ گویی, ابتدا با بهره گیری از روش کتابخانه ای و استفاده از منبع هایی مانند فرهنگ فشرده سخن (Anvari, 2003) و پژوهش های مرتبط, 71 نمونه از دوگان های اشاره شده گرد آوری گردید. سپس, با توجه به تعریف ها و بررسی های انجام گرفته در این حوزه, داده ها به سه گروه تقسیم شدند. در ادامه, با معرفی چارچوب نظری, به وسیله ارائه تابلوهای بهینگی در مورد نمونه هایی از هر گروه صورت تحلیل شدند. در پایان, یافته ها نشان دهنده آن بود که هر یک از نمونه ها در قالب اولویت بندی مشخصی از محدودیت ها قابل توصیف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمتی نژاد، لیلا، ارکان، فائزه، و حیدرپوربیدگلی، تهمینه. (1398). رویکرد نظریه بهینگی به «دوگان سازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(33 )، 233-264. SID. https://sid.ir/paper/364880/fa

    Vancouver: کپی

    رحمتی نژاد لیلا، ارکان فائزه، حیدرپوربیدگلی تهمینه. رویکرد نظریه بهینگی به «دوگان سازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(33 ):233-264. Available from: https://sid.ir/paper/364880/fa

    IEEE: کپی

    لیلا رحمتی نژاد، فائزه ارکان، و تهمینه حیدرپوربیدگلی، “رویکرد نظریه بهینگی به «دوگان سازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 33 ، pp. 233–264، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button