مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

410
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و توجه مستمر کودکان نارسایی توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 46

چکیده

 پژوهش های انجام شده در حوزه های مختلف بر مبنای عصب روان شناختی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تاکید کرده اند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و توجه مستمر کودکان دچار ADHD بود. برای این منظور, طی یک پژوهش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, 30 کودک مبتلا به ADHD به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (نوروفیدبک) و گروه نوروفیدبک نما (شرایط پلاسیبو) کاربندی شدند. گروه نوروفیدبک 30 جلسه آموزشی, به مدت 15 هفته و 2 جلسه در هر هفته دریافت کردند. گروهها در ابتدا, در پایان و در پایان و دو ماه بعد از اتمام مداخله, از نظر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و عملکرد پیوسته ارزیابی شدند. تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا), نشان داد که گروه آموزش نوروفیدبک پیشرفت قابل توجهی در خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و آزمون عملکرد پیوسته در مقایسه با گروه کنترل داشت و این پیشرفت-ها در ادامه حفظ شده بود. در گروه آموزش نوروفیدبک فعالیت موج تتا و نسبت امواج تتا/ بتا در نمرات پس آزمون کاهش داشته است و فعالیت موج بتا و ریتم حسی/ حرکتی به صورت قابل توجه ای نسبت به نمره پیش آزمون افزایش یافته بود. همچنین زمان واکنش, خطای حذف و خطای ارتکاب کودکان گروه آموزش در پس آزمون و آزمون پیگیری به طور معنی داری کمتر از گروه نوروفیدبک نما بود. به نظر می رسد آموزش نوروفیدبک, الکتروانسفالوگرافی کمی غیرطبیعی را بهبود می بخشدو در بهبود توجه مستمر کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی موثراست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن شاهی، محمدمهدی، و یوسفی، فریده. (1398). اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و توجه مستمر کودکان نارسایی توجه/ بیش فعالی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 14(53 )، 37-46. SID. https://sid.ir/paper/365092/fa

    Vancouver: کپی

    حسن شاهی محمدمهدی، یوسفی فریده. اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و توجه مستمر کودکان نارسایی توجه/ بیش فعالی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1398؛14(53 ):37-46. Available from: https://sid.ir/paper/365092/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی حسن شاهی، و فریده یوسفی، “اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خط پایه الکتروانسفالوگرافی کمی و توجه مستمر کودکان نارسایی توجه/ بیش فعالی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 14، no. 53 ، pp. 37–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365092/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا