مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

382
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش اثر بخشی اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر ناجا

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر در بهبود وضعیت معروفات و کاهش منکرات در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی, اعتقادی و مذهبی و سازمانی و مدیریتی به تفکیک استان های مختلف کشور و با رویکرد مقایسه ای در ناجا بوده است. روش: در این پژوهش از روش: ترکیبی از نوع طرح اکتشافی استفاده شده و پس از ساخت ابزار و بررسی اعتبار و پایایی آن از روش: پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آمران به معروف و ناهیان از منکر نیروی انتظامی در سراسر کشور, مسیولان مستقیم کلیه آمران به معروف و ناهیان از منکر نیروی انتظامی در سراسر کشور, کلیه امر و نهی شدگان در سراسر کشور بودند. حجم نمونه برای هر گروه تعداد 1100 که جمعا 3300 نفر بودند. نمونه گیری به صورت تصادفی و طبقه ای به نسبت حجم جمعیت آمران به معروف و ناهیان از منکر استان ها و انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل دیدگاه های گروه های سه گانه موردبررسی (آمران به معروف و ناهیان از منکر, سرپرستان مستقیم آمران و ناهیان, و امر و نهی شدگان) از طریق تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که اقدامات انجام شده ازنظر هر سه گروه موردبررسی در ارتقای رواج معروف ها و کاهش منکر ها موفق بوده است. به نحوی که در نمره کل ابعاد, از دیدگاه خود آمران و ناهیان, میزان موفقیت در افزایش رواج معروف ها 70 امتیاز بود؛ درحالی که میزان موفقیت در کاهش رواج منکر ها 66. 3 امتیاز از 100 به دست آمد. از دیدگاه سرپرستان مستقیم آمران و ناهیان, میزان موفقیت در افزایش رواج معروف ها 69. 8 امتیاز بود؛ درحالی که میزان موفقیت در کاهش رواج منکر ها 63. 5 امتیاز از 100 به دست آمد. از دیدگاه امر و نهی شدگان, میزان موفقیت در افزایش رواج معروف ها 68. 3 امتیاز بود؛ درحالی که میزان موفقیت در کاهش رواج منکر ها 61 امتیاز از 100 به دست آمد. نتیجه گیری: : بر اساس یافته های تحقیق, هم درزمینه افزایش رواج معروف ها و هم درزمینه کاهش رواج منکرها, خود آمران به معروف و ناهیان از منکر بالاترین امتیاز را در مورد میزان موفقیت اقدامات انجام شده قایل شده اند؛ درحالی که امر و نهی شدگان نسبت به دو گروه دیگر امتیاز کمتری قایل بودند. البته شایان ذکر است که از بین معروف ها بیشترین موفقیت در افزایش رواج معروف های بعد سیاسی و از بین منکر ها نیز بیشترین موفقیت در کاهش رواج منکر های بعد سیاسی بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوستدار، رضا، رضایی، علی محمد، و رضایی، نورمحمد. (1399). سنجش اثر بخشی اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر ناجا. بصیرت و تربیت اسلامی، 17(53 )، 41-60. SID. https://sid.ir/paper/365573/fa

    Vancouver: کپی

    دوستدار رضا، رضایی علی محمد، رضایی نورمحمد. سنجش اثر بخشی اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر ناجا. بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛17(53 ):41-60. Available from: https://sid.ir/paper/365573/fa

    IEEE: کپی

    رضا دوستدار، علی محمد رضایی، و نورمحمد رضایی، “سنجش اثر بخشی اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر ناجا،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 17، no. 53 ، pp. 41–60، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button