مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسی آموزان چینی با تمرکز بر فضای واکه ای

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 176

چکیده

 بروز لهجة خارجی در گفتار زبان آموزان نمودی از انتقال آوایی تلقی می شود. در گفتار فارسیِ زبان آموزان مندرین ز بان نیز لهجة خارجی مشهود است. مسئلة اول در پژوهش حاضر این است که «آیا بخشی از لهجة خارجی می تواند ناشی از خطا در تولید واکه ها باشد؟ » و مسئلة دوم این است که «آیا این فارسی آموزان مشخصه های صوت شناختی زبان مادری خود را به فارسی انتقال می دهند؟ ». در یک بررسی میدانی با شرکت 24 گویشور بومی زبان فارسی و 18 گویشور چینی مندرین, مشخصه های صوت شناختی واکه های فارسی, واکه های چینی مندرین متناظر با واکه های فارسی, و واکه های فارسی تولید شده توسط گویشوران چینیِ مندرین, گردآوری و با هم مقایسه شد. تحلیل داده ها نشان داد که: نخست, در گفتار فارسی مندرین زبانان, سازانة دوم واکة /e/ متفاوت از فارسی معیار تولید می شود؛ بنابراین, حداقل بخشی از لهجة خارجی در گفتار فارسی مندرین زبانان می تواند ناشی از اختلاف در تلفظ واکة /e/ باشد. دوم, تطبیق فضاهای واکه ای فارسی و چینی مندرین نشان می دهد جایی که واکة /e/ فارسی قرار می گیرد, در مندرین تجمعی از چند واکة پیشین افراشته و نیم افراشته وجود دارد و به نظر می رسد فارسی آموزان مندرین زبان واکة /e/ در گفتار فارسی خود را آن قدر پیشین تولید کرده اند که از محل تجمع واکه های مشابه در زبان مادری آنها دور شود؛ همین اغراق موجب اختلاف در تلفظ و بروز لهجة خارجی گردیده است. یافته های پژوهش حاضر نسخة تعدیل یافتة فرضیة انتقال زبانی منفی را تقویت می کند؛ چراکه به نظر می رسد خطای روی داده در تلفظ /e/ در گفتار فارسی مندرین زبانان نوعی تداخل غیرمستقیم الگوهای مشابه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، سعیده، صفایی قلاتی، مهدی، و یاراحمدزهی، ناهید. (1399). انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسی آموزان چینی با تمرکز بر فضای واکه ای. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(1 (پیاپی 19) )، 149-176. SID. https://sid.ir/paper/366688/fa

    Vancouver: کپی

    زارع سعیده، صفایی قلاتی مهدی، یاراحمدزهی ناهید. انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسی آموزان چینی با تمرکز بر فضای واکه ای. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 19) ):149-176. Available from: https://sid.ir/paper/366688/fa

    IEEE: کپی

    سعیده زارع، مهدی صفایی قلاتی، و ناهید یاراحمدزهی، “انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسی آموزان چینی با تمرکز بر فضای واکه ای،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 149–176، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366688/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button