مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

192
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

418
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سخن سردبیر

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در سال های اخیر، از یک سو درخواست ها برای تحصیل در دانشگاه های کشور افزوده شده است. از سویی دیگر، پژوهشگران و مدرسان مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه های کشور در پی ادغام همزمان یادگیری زبان فارسی و محتوا هستند تا بتوانند به عنوان یک روش آموزشی کارآمد، یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم و نیز یاددهی موضوعات درسی در علوم گوناگون انسانی، اجتماعی، مهندسی و پزشکی را آسان سازند. همچنین پیامدهای شناختی مهم و گوناگونی در ارتباط با فرایندهای زبانی و مفهومی این رویکرد وجود دارد که هنوز در کشور ما مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته است. برخی از اصول این رویکرد این است که زبان برای یادگیری و همچنین برقراری ارتباط استفاده می شود و این موضوع درسی است که زبان مورد نیاز برای یادگیری را تعیین می کند. در یک درس با این رویکرد عناصر زیر ترکیب می شوند: محتوا: پیشرفت در دانش، مهارت ها و درک مربوط به عناصر خاص یک برنامه ی درسی معین؛ ارتباط: استفاده از زبان برای یادگیری و یادگیری برای استفاده از زبان؛ شناخت: توسعه ی مهارت های تفکر که میان شکل گیری مفهوم (تجریدی و انتزاعی)، درک و زبان پیوند برقرار می کند؛ فرهنگ: در معرض دیدگاه های جایگزین و فهم مشترک قرار گرفتن که به آگاهی نسبت به دیگران و خود عمق می بخشد. به نظر می رسد فرایندهای شناختی در کسب مفاهیم اطلاعات ویژه ی محتوا، می تواند به کارگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم را در فعالیت های آموزشی تحت تأثیر قرار دهد؛ اما هنوز چارچوب های نظری این روش آموزش زبان فارسی برای ادغام محتوا و زبان در یک کلاس مورد بررسی قرار نگرفته است و با آن که از نیم سده ی پیش آموزش محتوا و زبان در کلاس های مراکز آموزش زبان فارسی به صورت جداگانه تدریس می شود، هنوز برهمکنش این دو بر یکدیگر برای ما ناشناخته است. به همین منظور، پیشنهاد می شود پژوهش های اصیلی در مورد روش های اجرایی این رویکرد و چارچوب درس ها در مراکز آموزش زبان فارسی انجام گیرد. بدیهی است که این نشریه از چنین پژوهش هایی با رویی گشاده استقبال می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی فرد، امیررضا. (1397). سخن سردبیر. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/366702/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی فرد امیررضا. سخن سردبیر. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/366702/fa

    IEEE: کپی

    امیررضا وکیلی فرد، “سخن سردبیر،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366702/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا