نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

وکیلی فرد امیررضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    192
  • دانلود: 

    418
کلیدواژه: 
چکیده: 

در سال های اخیر، از یک سو درخواست ها برای تحصیل در دانشگاه های کشور افزوده شده است. از سویی دیگر، پژوهشگران و مدرسان مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه های کشور در پی ادغام همزمان یادگیری زبان فارسی و محتوا هستند تا بتوانند به عنوان یک روش آموزشی کارآمد، یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم و نیز یاددهی موضوعات درسی در علوم گوناگون انسانی، اجتماعی، مهندسی و پزشکی را آسان سازند. همچنین پیامدهای شناختی مهم و گوناگونی در ارتباط با فرایندهای زبانی و مفهومی این رویکرد وجود دارد که هنوز در کشور ما مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته است. برخی از اصول این رویکرد این است که زبان برای یادگیری و همچنین برقراری ارتباط استفاده می شود و این موضوع درسی است که زبان مورد نیاز برای یادگیری را تعیین می کند. در یک درس با این رویکرد عناصر زیر ترکیب می شوند: محتوا: پیشرفت در دانش، مهارت ها و درک مربوط به عناصر خاص یک برنامه ی درسی معین؛ ارتباط: استفاده از زبان برای یادگیری و یادگیری برای استفاده از زبان؛ شناخت: توسعه ی مهارت های تفکر که میان شکل گیری مفهوم (تجریدی و انتزاعی)، درک و زبان پیوند برقرار می کند؛ فرهنگ: در معرض دیدگاه های جایگزین و فهم مشترک قرار گرفتن که به آگاهی نسبت به دیگران و خود عمق می بخشد. به نظر می رسد فرایندهای شناختی در کسب مفاهیم اطلاعات ویژه ی محتوا، می تواند به کارگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم را در فعالیت های آموزشی تحت تأثیر قرار دهد؛ اما هنوز چارچوب های نظری این روش آموزش زبان فارسی برای ادغام محتوا و زبان در یک کلاس مورد بررسی قرار نگرفته است و با آن که از نیم سده ی پیش آموزش محتوا و زبان در کلاس های مراکز آموزش زبان فارسی به صورت جداگانه تدریس می شود، هنوز برهمکنش این دو بر یکدیگر برای ما ناشناخته است. به همین منظور، پیشنهاد می شود پژوهش های اصیلی در مورد روش های اجرایی این رویکرد و چارچوب درس ها در مراکز آموزش زبان فارسی انجام گیرد. بدیهی است که این نشریه از چنین پژوهش هایی با رویی گشاده استقبال می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 418 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    3-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ساخت و رواسازی آزمون خواندن با استفاده از سنجش شناختی تشخیصی انجام شد. به این منظور ابتدا با دسته بندی خصیصه های مرتبط با خواندن در تحقیقات و اسناد ملی و بین المللی، مهم ترین خصیصه های خواندن مشخص شد. پس از آن با استفاده از نظر متخصصان زبان و ادبیات فارسی و معلمان ابتدایی آزمون اولیه طراحی شد. پس از اجرای مقدماتی و تحلیل های اولیه و حذف پرسش های نامناسب درنهایت آزمون نهایی با 27پرسش طراحی شد که چهار خصیصه ی درک اطلاعات صریح متن، استنباط، تلفیق، تفسیر و دانش واژگان را مورد سنجش قرار می دهد. در این تحقیق مراحل ساخت این آزمون تشریح شده است. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، آزمون روی 816 نفر از دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهر قم اجرا شد. تحلیل های آماری با استفاده از مدل شناختی تشخیصی افزایشی، انجام شد. شاخص های نسبی و مطلق برازش، نشان دهنده ی برازش مناسب مدل است. همچنین استفاده از شاخص های همسانی و دقت طبقه بندی نشان دهنده ی همسانی و دقت مناسب طبقه بندی دانش آموزان توسط آزمون است. نتایج این تحقیق نشان داد این آزمون می تواند نیم رخ خصیصه های خواندن دانش آموزان را با استفاده از مدل سنجش شناختی تشخیصی شناسایی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    31-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    580
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی رشد حوزه های زبانی کودکان نارساخوان و عادی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع پس رویدادی یا علّی– مقایسه ای بود. در این پژوهش 60 نفر شامل: 30 دانش آموز نارساخوان رشدی و 30 دانش آموز عادی پایه ی اول تا سوم دبستان شرکت داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از آزمون هوش تجدید نظر شد ه ی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) مورد بررسی قرار گرفتند؛ درنهایت نیز، جهت ارزیابی رشد زبان گفتاری، از نسخه ی نهایی آزمون رشد زبان استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و کروسکال والیس صورت گرفت. یافته های به دست آمده از این بررسی نشان داد بین میانگین نمرات کودکان نارساخوان و عادی در حوزه های زبان که شامل حوزه های معنایی یا واژگانی (واژگان تصویری، واژگان ربطی و واژگان شفاهی) و حوزه های دستوری (درک دستوری، تقلید جمله و تکمیل دستوری) است، تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات دانش آموزان عادی در این حوزه ها بیش از میانگین نمرات گروه نارساخوان است. بنابراین، با توجه به یافته های حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که کودکان نارساخوان نسبت به همتایان عادی شان، توانایی های زبانی ضعیف تری در حوزه های واژگانی، نحوی، زبان گفتاری و خرده آزمون های مربوط به آن ها دارند؛ همچنین مقایسه ی داده ها به لحاظ رشدی نیز نشان داد که بین حوزه های زبان کودکان نارساخوان و عادی در سه پایه ی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان کلاس سوم در هر دو گروه، عملکرد بهتری در حوزه های زبان نسبت به کودکان کلاس اول و دوم دارند. ازاین رو، پیشنهاد می شود در برنامه ی درمانی کودکان نارساخوان، آموزش حوزه های زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 580

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    53-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    379
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

هدف این تحقیق ارائه ی الگوی برنامه درسی کارآفرین محور در درس فارسی دوره ی ابتدایی می باشد. چراکه اهمّیت و جایگاه زبان فارسی به عنوان پیام آور جلال و عظمت فرهنگ ایرانی و حافظ وحدت و هویت ملیّ، بر کسی پوشیده نیست و کتاب درسی فارسی، در عین حال که عمده ترین منبع یادگیری فراگیران در زمینه ی «خواندن» و «پرورش مهارت های درک مطلب» است؛ ایفاگر نقش ها و فعالیت های گوناگون برای تحقق اهداف و مهارت های زندگی است تا با توجه به اهمیت دوره ی ابتدایی در زندگی افراد، دانش آموزان را برای زیستن متعالی آماده کند و در جهت تقویت مهارت و نگرش کارآفرینانه ی آنان نقش مؤثری ایفا کند. این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، تحلیلی و زمینه ای می باشد. در این مقاله، بررسی مطالعات انجام شده در زمینه ی کارآفرینی، طراحی برنامه ی درسی (به طور خاص برنامه ی درسی درس فارسی) و نظریه های مختلف صاحب نظران، منجر به ایجاد یک دیدگاه نظری در مورد برنامه ی درسی مبتنی بر مؤلفه های کارآفرینی در درس فارسی گردیده است که در قالب الگوی برنامه ی درسی طراحی شده به برنامه ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد می شود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامه ی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسش نامه ای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخ ها نشان می دهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفه های دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    77-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

در پژوهش حاضر، محتوای کتاب های درسی فارسی متوسطه ی دوره ی اولِ (هفتم، هشتم و نهم) سال تحصیلی 96– 97، از منظر کاربرد ابزارهای انسجام واژگانی و در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوه ی تحلیل محتوا و به صورت توصیفی انجام گرفت و محتوای آن شامل سه کتاب عنوان شده در فوق بود که از هریک، سه فصل به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. مواردی که از نظر هلیدی و حسن ابزارهای انسجام واژگانی محسوب می شوند در سه کتاب درسی استخراج گردیده و بسامدگیری شد. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی داده ها مشخص شد، کتاب فارسی هفتم با 158 مورد، کتاب فارسی هشتم با 125 مورد و فارسی نهم با 120 مورد، در به کارگیری ابزار انسجام واژگانی به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. در کتاب فارسی پایه ی هفتم، باهم آیی بیشترین ابزار انسجام به کاررفته و تضاد، کم ترین ابزار استفاده شده بود. در فارسی هشتم، باهم آیی و هم معنایی به ترتیب بیشترین و کم ترین ابزار انسجام واژگانی به کاررفته در این کتاب و در فارسی نهم نیز، شمول معنایی بیشترین و باهم آیی کم ترین ابزار به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیق تر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام واژگانی در هریک از کتاب ها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0, 05، میان توزیع ابزارهای انسجام واژگانی به کاررفته در هریک از پایه های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، تفاوت معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجفی پازکی معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    97-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    801
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی رابطه­ ، رسم الخط متون کتاب درسی فارسی با مهارت روخوانی دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی بود. جامعه­ ی مورد مطالعه دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی دبستان های مناطق نوزده گانه­ ی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بودند. در این پژوهش چهار مدرسه (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) از منطقه­ ی 9 تهران به­ طور تصادفی انتخاب شد. در هر مدرسه از سه کلاس اول، دوم و سوم آزمون روخوانی به عمل آمد. در­ مجموع 12 کلاس از چهار مدرسه در این پژوهش شرکت کردند که مجموع دانش آموزان 399 نفر شد. ابزار پژوهش آزمون استاندارد خواندن (Koromi Nouri, 2009) بود. هنگام سنجش خواندن، آزمون­ گر متن خواندنی را به آزمودنی می داد و با کرنومتر زمان اندازه گیری می شد و تعداد خطای خواندن محاسبه و ثبت می شد. نوع خطا با توجه به آزمون تشخیصیShirazi et al., 2005) ) تعیین گردید. تحلیل داده ها حاکی از آن است که تفاوت مهارت روخوانی دانش آموزان دوره­ ی اول ابتدایی در خط نسخ و تحریری معنی دار است (sig<0, 05) و در خط نسخ بهتر از خط تحریری است. همچنین نتایج نشان می­ دهد مهارت روخوانی دانش آموزان در خط نسخ از پایه­ ی اول تا سوم وضعیت پایداری دارد؛ بنابراین خط نسخ خط بی نشان و مناسب آموزش است. مقایسه­ ی نتایج حاصله نیز، نشان داد سرعت و دقت دانش آموزان در خواندن خط نسخ همواره بهتر بوده است؛ لذا نتیجه می گیریم خط مناسب خواندن در کتاب درسی دوره­ ی اول ابتدایی، خط نسخ است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 801

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    ویژه نامه 1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    119-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

مهارت نوشتاری توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید، به کمک مجموعه ای از نشانه های نوشتاری است. یکی از مسائل در حوزه ی آموزش زبان، بررسی تفاوت های رشد مهارت نوشتاری افراد مختلف در حوزه ای خاص می باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر تفاوت های مهارت نوشتاری در چارچوب مکث و همچنین الگوهای نحوی مورد بررسی قرار میگیرد. برای جمعآوری داده های مورد نظر ابتدا 30 دانش آموز دبیرستانی از تربت جام به صورت تصادفی انتخاب شدند (15 نفر دختر و 15 نفر پسر). سپس از همه ی شرکت کنندگان خواسته شد که با استفاده از نرم افزار واژه پرداز متن، حدود یک بند درباره-ی پدیده ی تقلب در مدارس و راه های پیشگیری از آن بنویسند. برای جلوگیری از تداخل و انحراف در نتایج، شرکت کنندگان از لحاظ سن، جنسیت، تعداد افراد هر گروه، سطح آشنایی با رایانه و نرم افزار واژه پرداز، سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسان سازی شدند و به طور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافته ها نشان می داد که فارسی زبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن، تعداد کلمات به کار رفته، الگوهای مکث، میزان دیرش مکث، جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوت ها بیشتر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0