مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مضمونهای تعلیمی گلستان بر بنیاد نظریه ی کنش گفتار سرل

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 176

چکیده

 در این مقاله مضمونهای تعلیمی کتاب گلستان سعدی بر بنیاد نظریه ی کنش گفتار سرل و با استفاده از روش آماری و تحلیل محتوا و دلایل زبانشناختی برای اثبات کارایی این مضمونها کاویده می شود. برای تحلیل, ابتدا مضمونهای باب پنجم و هفتم استخراج و در دامنه ی تحت پوشش هر مضمون, نوع نقشهای معنایی زبانی, واژگان (افعال کنشی), وجه, ساختار جمله و بافت آن مورد بررسی قرار گرفت تا بدین ترتیب, کنشهای گفتاری مستقیم گزاره ها از کنشهای غیرمستقیم بازشناخته شود. تحلیل داده ها مبتنی بر نظریه ی کنش گفتار سرل صورت گرفته است و در آن از سویی روابط متقابل کنشها با ویژگیهای زبانی و معنایی و نیز بافت هر مضمون و از سوی دیگر, شیوه ی سخن پردازی سعدی در بهره گیری متناسب از کنشها در نوع تعلیمی مطابق با موضوع سخن مورد توجه خاص بوده است. مطابق یافته های پژوهش, هرگاه کنشهای گفتاری غیرمستقیم, یعنی کنشهایی که از طریق کارکرد بافت, استنباط می شود نیز محاسبه شود, در باب هفتم به ترتیب کنشهای ترغیبی, اظهاری و عاطفی بیشترین کاربرد را در گزاره های زبانی دارد که با توجه به تعلیمی بودن کتاب, نتیجه ای قابل انتظار است. در باب پنجم, بیشترین نقشهای گزاره های زبانی به ترتیب اظهاری, عاطفی و سپس ترغیبی است و در صورت عدم محاسبه ی کنشهای غیرمستقیم ترغیبی نیز ترتیب فراوانیها تغییر نمی کند. با توجه به عنوان و موضوع این باب (در عشق و جوانی), طبیعی است که فراوانی کارکردها بیشتر به کنشهای عاطفی و اظهاری مربوط باشد. کنشهای غیرمستقیم این باب نیز بیشتر عاطفی است تا ترغیبی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرهاشمی، سیدمرتضی، سارلی، ناصرقلی، و ارجمند اینالو، زرین تاج. (1397). تحلیل مضمونهای تعلیمی گلستان بر بنیاد نظریه ی کنش گفتار سرل. پژوهشهای ادبی، 15(60 )، 141-176. SID. https://sid.ir/paper/367989/fa

    Vancouver: کپی

    میرهاشمی سیدمرتضی، سارلی ناصرقلی، ارجمند اینالو زرین تاج. تحلیل مضمونهای تعلیمی گلستان بر بنیاد نظریه ی کنش گفتار سرل. پژوهشهای ادبی[Internet]. 1397؛15(60 ):141-176. Available from: https://sid.ir/paper/367989/fa

    IEEE: کپی

    سیدمرتضی میرهاشمی، ناصرقلی سارلی، و زرین تاج ارجمند اینالو، “تحلیل مضمونهای تعلیمی گلستان بر بنیاد نظریه ی کنش گفتار سرل،” پژوهشهای ادبی، vol. 15، no. 60 ، pp. 141–176، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button