مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل حل مسئله در کلیله و دمنه ی نصرالله منشی و مثنوی مولوی بر اساس نظریه ی جان دیویی (با تأکید بر داستان بوف و زاغ و شیر و نخجیران)

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 106

چکیده

کلیله و دمنه و مثنوی معنوی مولوی از تمثیل برای بیان آموزش های اخلاقی, تربیتی و. . . کمک گرفته اند. یکی از آموزش های تربیتی این دو کتاب, روش حل مسئله به شیوه ای خلاقانه است. حل مسئله عبارت است از تلاش ذهنی به منظور پیدا کردن روشی مناسب برای حل کردن مسئله. جان دیویی از جمله کسانی است که روشی منطقی برای حل مسئله ارائه کرده است. روش او پنج اصل بدین صورت دارد: 1. تشخیص مسئله, 2. تعریف و بازنمایی مسئله, 3. پیدا کردن راه مناسب, 4. عمل کردن روی راه حل های مناسب و پیش بینی نتایج, 5. نگاه به عقب و ارزشیابی نتایج فعالیت ها. در این پژوهش تلاش شده است که با روش توصیفی تحلیلی, حکایت «بوف و زاغ» از کتاب کلیله و دمنه و حکایت «شیر و نخجیران» از کتاب مثنوی معنوی مولوی, با تکیه بر روش حل مسئله ی دیویی مورد بررسی قرار گیرد. سؤال اساسی در این باره آن است که روش بیان, ویژگی ها و مراحل داستانی روش حل مسئله در این دو حکایت چگونه اند؟ نتیجه آن است که در هر دو کتاب با روش تمثیل حیوانی تلاش شده است روش حل مسئله بیان شود. شخصیت های دو داستان با خلاقیت و طبق مراحل حل مسئله ی دیویی پیش رفته و توانسته اند دشمنان را از بین ببرند. نگاه کلیله و دمنه به پیروزی, مادی گرایانه است درحالی که مولوی تفسیری عرفانی از پیروزی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیرانوند، یوسف علی، و صحرایی، قاسم. (1398). بررسی و تحلیل حل مسئله در کلیله و دمنه ی نصرالله منشی و مثنوی مولوی بر اساس نظریه ی جان دیویی (با تأکید بر داستان بوف و زاغ و شیر و نخجیران). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(44 )، 87-106. SID. https://sid.ir/paper/369024/fa

    Vancouver: کپی

    بیرانوند یوسف علی، صحرایی قاسم. بررسی و تحلیل حل مسئله در کلیله و دمنه ی نصرالله منشی و مثنوی مولوی بر اساس نظریه ی جان دیویی (با تأکید بر داستان بوف و زاغ و شیر و نخجیران). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1398؛11(44 ):87-106. Available from: https://sid.ir/paper/369024/fa

    IEEE: کپی

    یوسف علی بیرانوند، و قاسم صحرایی، “بررسی و تحلیل حل مسئله در کلیله و دمنه ی نصرالله منشی و مثنوی مولوی بر اساس نظریه ی جان دیویی (با تأکید بر داستان بوف و زاغ و شیر و نخجیران)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 11، no. 44 ، pp. 87–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button