مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه، ارزش های دانشجو و آداب علمی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: هدف کلی پژوهش, ارایه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه, و بررسی ارزش های دانشجو و آداب علمی آنان در دانشگاه پزشکی شیراز بود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد؛ جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی, 338 نفر انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل, پرسشنامه ارتباطات دانشگاه و دانشکده (ارنست بویر, 1990)؛ ارزش های دانشجو (دزیوانسکا, 2017) و پرسشنامه آداب تحصیلی دانشجویان (کلارک و اسپرینگر, 2010) بود. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون های آماری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 21 و Lisrel8. 54 بررسی شده اند. با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و آداب علمی دانشجویان به خوبی از طریق کیفیت محیط دانشگاه پیش بینی و تبیین شده است (0/98 = GFI و 0/054 = REMEA). نتایج: نتایج: حاصل از پژوهش نشان داد کیفیت محیط دانشگاه اثر مثبت و معنادار بر آداب علمی دانشجویان (001/0 > P) دارد, همچنین کیفیت محیط دانشگاه دارای اثر مثبت و معنادار بر ارزش های دانشجویان (0/001 > P) بوده, و ارزش های دانشجو با کنترل کیفیت محیط دانشگاه, پیش بینی کننده مثبت و معنادار آداب علمی دانشجویان (0/001 > P) می باشد. همچنین ارزش های دانشجو, نقش واسطه ای در ارتباط بین کیفیت محیط دانشگاه و آداب علمی دانشجویان دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش کیفیت محیط دانشگاه در ارتباط با ارزش های دانشجو و آداب علمی آنان, توصیه می شود تدابیر لازم جهت توسعه و تعالی کیفیت محیط دانشگاه اتخاذ گردد و محیط دانشگاه و ملزومات آن زمینه ساز درونی ساختن ارزش ها در دانشجویان با هدف فرهیختگی آنان به سمت کمال مطلوب باشند, زیرا ارزش ها تعیین کننده مسیر مطلوب زندگی دانشجویی به ویژه در سال های آخر تحصیلی می باشند و دانشجو بر اساس مجموعه ارزش های درونی شده در وی, انگیزه لازم را به دست آورده و در جهت اهداف عالی و متعالی آینده خویش, تلاش و کوشش می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزی، فهیمه، مرزوقی، رحمت اله، و حیدری، الهام. (1399). ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه, ارزش های دانشجو و آداب علمی دانشجویان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(1 )، 28-39. SID. https://sid.ir/paper/369180/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزی فهیمه، مرزوقی رحمت اله، حیدری الهام. ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه, ارزش های دانشجو و آداب علمی دانشجویان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(1 ):28-39. Available from: https://sid.ir/paper/369180/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه کشاورزی، رحمت اله مرزوقی، و الهام حیدری، “ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه, ارزش های دانشجو و آداب علمی دانشجویان،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 1 ، pp. 28–39، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button