مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر مؤلفه های آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه موردی شاهنامة فردوسی

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 199

چکیده

 نگرش های نوین در آموزش زبان, رویکردهای تازه پدید آورده است. یکی از آن ها, توجه به کاربست ادبیات است. پژوهش هایی در به کارگیری ظرفیت های ادبی در آموزش زبان فارسی صورت گرفته که اغلب بر کارکرد انتقال فرهنگی, صحه می گذارند؛ برخی نیز تأثیر ادبیات را بر توانش زبانی سنجیده اند. این که کدام متن ادبی و چه ویژگی هایی از آن می تواند در آموزش زبان, کارآمد باشد, پرسش اصلی است. با جست وجویی در پیشینه ی ادبی زبان فارسی, متن های بسیاری می توان یافت که علاوه بر کارکرد فرهنگی, توانسته اند در طول زمان, واژگان و ساختار دستوری زبان را حفظ کنند؛ اما از آنجا که اثرگذاری شاهنامه در زبان فارسی, پیش و بیش از هر متن دیگری بوده, مرجع این پژوهش است. یکی از ویژگی های اصلی شاهنامه, وزن و موسیقی آن است؛ بنابراین پرسش این پژوهش عبارت است از: «آیا به کارگیری عناصر موسیقایی شاهنامه در محتوای آموزشی, تفاوت معناداری در درک مطلب زبان آموزان گروه آزمایش و کنترل, ایجاد می کند»؟ برای این منظور, عناصر موسیقی شعر, در 500 بیت تصادفی از شاهنامه گردآوری شد و پایایی داده ها, توسط نرم افزار اس پی اس اس 22 تأیید گردید. سپس, برای دو گروه 15 نفری از زبان آموزان بزرگسال سطح میانی ملل مختلف بخش هایی از شاهنامه انتخاب و به نثر بازنویسی شد. برای گروه آزمایش, متن بازنویسی شده و متن اصلی, و برای گروه کنترل, تنها متن بازنویسی شده, در 16 ساعت آموزشی, تدریس شد. نتایج ارزیابی اولیه و پایانی نشان داد فرایند مداخله در آموزش با تکیه بر عناصر موسیقایی متن, تأثیر معناداری در افزایش میزان یادگیری واژگان و درک مطلب گروه آزمایش داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غضنفری مقدم، صالحه، یاحقی، محمدجعفر، پیش قدم، رضا، و ابراهیمی، شیما. (1399). بررسی تأثیر مؤلفه های آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه موردی شاهنامة فردوسی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(1 (پیاپی 19) )، 177-199. SID. https://sid.ir/paper/369892/fa

    Vancouver: کپی

    غضنفری مقدم صالحه، یاحقی محمدجعفر، پیش قدم رضا، ابراهیمی شیما. بررسی تأثیر مؤلفه های آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه موردی شاهنامة فردوسی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 19) ):177-199. Available from: https://sid.ir/paper/369892/fa

    IEEE: کپی

    صالحه غضنفری مقدم، محمدجعفر یاحقی، رضا پیش قدم، و شیما ابراهیمی، “بررسی تأثیر مؤلفه های آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه موردی شاهنامة فردوسی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 177–199، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369892/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button