مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانبخشی اختلال طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعه مروری نظامند

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 202

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال­ طیف اوتیسم اختلال پیچیده عصب-تحولی است که عملکردهای مختلف فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می­ دهد, روی­ آوردهای مداخله ­ ای مختلف برای کمک به این گروه از افراد مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر, مطالعه مروری نظامند توانبخشی اختلال­ طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی است. روش: در این پژوهش, با استفاده از کلیدواژه ­ های تخصصی فناوری کمکی, فناوری آموزشی, و فناوری یادگیری در حوزه اختلال طیف اوتیسم و جستجوی آنها در پایگاه ­ های اطلاعات پژوهشی تخصصی ایران و جهان در بین سال های 2017-1993, یافته ­ ها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. یافته ها: طرح های تک ­ آزمودنی (با 48 درصد) بیشترین فراوانی را در بین انواع مطالعات دارند. از بین 48 مقاله پژوهشی انتخاب شده, بیشتر پژوهش های انجام شده در ارتباط با کاربرد فناوری کمکی برای بهبود هر یک از مهارت های شناختی, رفتاری, و اجتماعی افراد دارای اختلال طیف اوتیسم هستند (هر کدام با فراوانی 11). از بین فناوری های به کار برده شده, استفاده از نرم­ افزارهای آموزشی در اختلال طیف اوتیسم از بیشترین فراوانی (با فراوانی 17) برخوردار بودند. مراکز استثنایی, و استفاده ترکیبی از چندین موقعیت کارآموزی با فراوانی مجموع 33 پژوهش, پرکاربردترین موقعیت های کارآموزی هستند. به علاوه, سنجش انفرادی ­ شده آزمودنی ها, مشارکت خانواده, و پشتیبانی مداوم به ترتیب در 25, 21, و 16 پژوهش مورد توجه قرار گرفتند. نتایج بیشتر پژوهش های انجام شده حکایت از اثربخشی مثبت فناوری کمکی در اختلال طیف اوتیسم دارند. نتیجه ­ گیری: نقش جبرانی برای توانبخشی ناتوانی از طریق فناوری کمکی مانند الگودهی ویدئویی, واقعیت مجازی, سیستم ارتباطی تبادل تصویر, و روبات انسان نما, عامل اصلی در تبیین استفاده از جایگاه فناوری کمکی برای اختلال طیف اوتیسم است. بر اساس نتایج مطالعات مختلف انجام شده, باید توجه داشت که طراحی برنامه های فناوری کمکی در حوزه­ های ناتوانی­ های تحولی و ارزیابی اثربخشی آن بر روی گروه افراد دارای اختلال­ طیف اوتیسم در ایران ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی پور، کیومرث، و نعمتی، شهروز. (1397). توانبخشی اختلال طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعه مروری نظامند. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 192-202. SID. https://sid.ir/paper/371266/fa

    Vancouver: کپی

    تقی پور کیومرث، نعمتی شهروز. توانبخشی اختلال طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعه مروری نظامند. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):192-202. Available from: https://sid.ir/paper/371266/fa

    IEEE: کپی

    کیومرث تقی پور، و شهروز نعمتی، “توانبخشی اختلال طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعه مروری نظامند،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 192–202، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371266/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button