مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه، عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: ناتوانی نه تنها در جسم, بلکه بیشتر در نگرش معلولین وجود دارد. نگرش های منفی و موانع اجتماعی سبب کاهش عزت نفس و افزایش افسردگی آنان می شود. هدف پژوهش بررسی اثر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه, عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی کاشان در سال 1398 بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری 48 زن معلول زیر نظر بهزیستی بود که 40 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و در دو گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش, مقیاس های نگرش صمیمانه تریدول, عزت نفس آیزنک و افسردگی بک بود. پس از انجام پیش آزمون از گروه ها, آموزش تحلیل رفتار متقابل طی 8 جلسه, برای گروه آزمایش برگزار شد. سپس از دو گروه پس آزمون و یک ماه بعد آزمون پی گیری, گرفته شد. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر استفاده گردید. یافته ها: آموزش گروهی سبب افزایش عزت نفس, نگرش صمیمانه, صمیمیت ذهنی, صمیمیت عاطفی و کاهش افسردگی معلولین گروه آزمایش نسبت به گروه گواه, شد (01/0≥ P). میانگین نمرات این متغیرها در گروه آزمایش, در پس آزمون و پی گیری, در یک سطح آماری بودند که نشان دهنده پایداری اثرات آموزش بود. نتیجه گیری: آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل از طریق شناخت ارزش های وجودی و بهبود ارتباط بین فردی در بهبود نگرش و عزت نفس و کاهش افسردگی معلولین مؤثر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلشن، اندیشه، ضرغام حاجبی، مجید، و صبحی قراملکی، ناصر. (1399). تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه, عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی. روانشناسی سلامت، 9(4 (پیاپی 36) )، 25-44. SID. https://sid.ir/paper/371433/fa

    Vancouver: کپی

    گلشن اندیشه، ضرغام حاجبی مجید، صبحی قراملکی ناصر. تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه, عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی. روانشناسی سلامت[Internet]. 1399؛9(4 (پیاپی 36) ):25-44. Available from: https://sid.ir/paper/371433/fa

    IEEE: کپی

    اندیشه گلشن، مجید ضرغام حاجبی، و ناصر صبحی قراملکی، “تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه, عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی،” روانشناسی سلامت، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36) ، pp. 25–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button