مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مولفه های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: این مقاله به تبیین مولفههای برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی پرداخته است. این نظریه با نگرش جدید به یادگیری و شناخت معتقد است که شناخت و یادگیری در موقعیتهای ویژه مورد کاربرد آن واقع شدهاند. بنابراین افراد برای کسب دانش معتبر باید در موقعیتهای واقعی مشارکت و تعامل داشته باشند. روش کار: بر اساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی, با استفاده از روش پژوهش نظریهای, چهار مولفه اصلی برنامه درسی تربیت معلم هدف, فرصتهای یاددهی_یادگیری, راهبردهای یادگیری و ارزشیابی تبیین شد. ارائه مدل تجویزی برنامه درسی تربیت معلم در قالب راهبرد های یاددهی و یادگیری ارائه شد. این مدل تجویزی در برگیرنده دو مفهوم کارورزی شناختی و جوامع عمل, با به کارگیری فرصت های یادگیری در راستای تحقق اهداف برنامه درسی اقدام می نماید و مولفه ارزشیابی مستتر در مدل تجویزی برای ارزیابی فرآیند و برون داد نتایج صورت می گیرد. یافتهها: یافته های پژوهش حاضر در ذیل مولفه های هدف, فرصتهای یاددهی_یادگیری, راهبردهای یادگیری و ارزشیابی بحث شد. در بخش اهداف به چهار هدف, انتقال دانش کاربردی و مستحکم به فراگیران, ساخت اجتماعی معنا, تربیت معلمان حرفهای کارا و مولد و شکلدهی هویت حرفهای فراگیران اشاره شد. فرصت های یادگیری به مواردی چون انجام فعالیتهای اصیل, گفتمان, روایتپردازی, سناریو سازی, طراحی و تصویرسازی از ادراک حرفهای خود پرداخته است. فرصت های یادگیری در بطن دو راهبرد یادگیری کارورزی شناختی و جوامع عمل تحقق اهداف مورد نظر را محقق می سازد. در نهایت, ارزشیابی معتبر و اصیل جهت ارزیابی برنامه درسی طراحی شده پیشنهاد داده شد. نتیجه گیری: پژوهشگران معتقدند به کارگیری چارچوب برنامه درسی ارائه شده بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی در تربیت معلم به کاهش فاصله دانش نظری و عملی و در نتیجه نظریه و عمل کمک خواهد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پورخوشرودی، عرفانه، تلخابی، محمود، دهقانی، مرضیه، و صالحی، کیوان. (1398). تبیین مولفه های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی. تازه های علوم شناختی، 21(4 )، 58-78. SID. https://sid.ir/paper/372040/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پورخوشرودی عرفانه، تلخابی محمود، دهقانی مرضیه، صالحی کیوان. تبیین مولفه های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1398؛21(4 ):58-78. Available from: https://sid.ir/paper/372040/fa

    IEEE: کپی

    عرفانه قاسم پورخوشرودی، محمود تلخابی، مرضیه دهقانی، و کیوان صالحی، “تبیین مولفه های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی،” تازه های علوم شناختی، vol. 21، no. 4 ، pp. 58–78، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372040/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button