مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

454
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان در معرض خطر

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف: مسئولیت­ پذیری اجتماعی به افراد کمک می­ کند که خود و نقش­ های­ شان را به عنوان بخشی از جامعه تعریف کنند و به عنوان اعضای این اجتماع مسئول و فعال باشند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت ­ پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان در معرض خطر است. روش: روش پژوهش, روش نیمه­ آزمایشی پیش­ آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری, نوجوانان در معرض خطر شهر تهران بودند. نمونه پژوهش نوجوانان مدرسه­ ای در منطقه 17 شهر تهران شامل 39 نفر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزشی به صورت گروهی طی 10 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی بود. داده­ ها در SPSS با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافته­ ها: مقدار F بدست آمده در آزمون تحلیل کوواریانس برابر با 5. 52 و سطح معناداری آن نیز کوچکتر از 0. 05 است؛ با توجه به پایین­ تر بودن میانگین گروه آزمایش در پس آزمون, بنابراین برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت­ پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان تأثیر معناداری دارد و موجب کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر شده است. در نتیجه ارتقاء مسئولیت­ پذیری اجتماعی می­ تواند به نوجوانان کمک کند که از درگیر شدن در رفتارهای پرخطر اجتناب کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوعی، زهرا، معتمدی، عبداله، اسکندری، حسین، فرخی، نورعلی، و پشت مشهدی، مرجان. (1398). تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان در معرض خطر. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 9(2 )، 71-86. SID. https://sid.ir/paper/372295/fa

    Vancouver: کپی

    نوعی زهرا، معتمدی عبداله، اسکندری حسین، فرخی نورعلی، پشت مشهدی مرجان. تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان در معرض خطر. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1398؛9(2 ):71-86. Available from: https://sid.ir/paper/372295/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نوعی، عبداله معتمدی، حسین اسکندری، نورعلی فرخی، و مرجان پشت مشهدی، “تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان در معرض خطر،” پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 9، no. 2 ، pp. 71–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372295/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button