مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نوجوانان در معرض خطر

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 274

چکیده

 مسیولیت پذیری اجتماعی در نوجوانان با بسیاری از رفتارهای مثبت و منفی اجتماعی مرتبط است. این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر مسیولیت پذیری اجتماعی برای نوجوانان دارای گرایش به رفتار پرخطر با توجه به مولفه های مفهوم مسیولیت پذیری اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش دلفی و جامعه آن روان شناسان و جامعه شناسانی بودند که در حوزه نوجوانی, آسیب ها و مسایل اجتماعی آن فعالیت می کنند. نمونه پژوهش 10 نفر بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. با دو پرسشنامه محقق ساخته مولفه های مفهوم مسیولیت پذیری اجتماعی بررسی شد. برای تعیین میزان اتفاق نظر میان اعضای شرکت کننده در روش دلفی از ضریب هماهنگی کندال استفاده شد. سپس برای بررسی روایی محتوایی برنامه تهیه شده براساس این مولفه ها از نسبت روایی محتوایی لاوشه استفاده شد. نتایج دو مرحله پرسشنامه در روش دلفی, مولفه های مدنی, اجتماعی, فرهنگی, زیست محیطی, اقتصادی و سیاسی را مشخص کرد. همچنین یافته ها بیانگر آن است که مقدار ضریب کندال برای همه مولفه ها 22/0 است و سطح معناداری برای ضریب هماهنگی کندال نیز 05/0 است که به معنای وجود توافق معنادار بین شرکت کنندگان در روش دلفی است. شاخص نسبت محتوایی (CVR) برای برنامه آموزشی بیشتر از مقدار قابل قبول براساس روش لاوشه به دست آمد؛ بنابراین برنامه آموزشی مسیولیت پذیری اجتماعی دربرگیرنده مولفه های مدنی, اجتماعی, فرهنگی, زیست محیطی, سیاسی و اقتصادی برای مسیولیت پذیری اجتماعی است و از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوعی، زهرا، معتمدی، عبداله، اسکندری، حسین، فرخی، نورعلی، و پشت مشهدی، مرجان. (1398). تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نوجوانان در معرض خطر. علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 16(2 (پیاپی 34) )، 247-274. SID. https://sid.ir/paper/370208/fa

    Vancouver: کپی

    نوعی زهرا، معتمدی عبداله، اسکندری حسین، فرخی نورعلی، پشت مشهدی مرجان. تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نوجوانان در معرض خطر. علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1398؛16(2 (پیاپی 34) ):247-274. Available from: https://sid.ir/paper/370208/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نوعی، عبداله معتمدی، حسین اسکندری، نورعلی فرخی، و مرجان پشت مشهدی، “تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نوجوانان در معرض خطر،” علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 247–274، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370208/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button