مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی مسائل شغلی معلّمان آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 68

چکیده

 کیفیت زندگی معلمان, نشانه ای آشکار و تعیین کننده از روند تعالی یا تباهی در هر جامعه ای است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مسائل پیچیده شغلی معلّمان انجام شده است. سعی شد تا با نگاهی جامع و ژرفانگر و با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی, مشکلات موجود در عملکرد بهینه ایشان شناسایی شده و عواملی که زمینه ساز افت انگیزه شده است, واکاوی گردد. برای گرد آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و با استفاده از نمونه گیری ملاکی, پس از انجام 21 مصاحبه, اشباع نظری داده ها حاصل شد. به منظور افزایش اتکاپذیری, تاییدپذیری, باورپذیری صحت داده ها, از شیوه های «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری», «بهره گیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آن ها», «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل داده ها», «درگیری طولانی مدت», سه سو سازی و تحلیل موارد منفی استفاده شد. تحلیل عمیق ادراک معلّمان, موجب شد تا مسائلی نظیر شرایط نامساعد سازمانی, دخالت ها و تحکم های مدیریتی, شرایط نامساعد محیط کاری, کمبود حقوق, مزایا و امکانات رفاهی, کاهش علایق و ترجیحات دانش آموزان به فرایند یادگیری, تنزل شأن و جایگاه معلّم و فراهم نبودن زمینه پیشرفت و بالندگی تحصیلی و شغلی, شناسایی شود. نتایج نشان داد که معلّمان, از مسائلی جدی در نظام آموزش و پرورش رنج می برند که به دلیل مرتفع نشدن مشکلات, به بروز دلسردی, افت انگیزه و کاهش عملکرد بهینه از آن ها منجر شده است. به نظر می رسد تداوم این مشکلات, می تواند به تعمیق, پیچیدگی و تحکیم آن دامن زده و به تشدید و تسریع برخی از تبعات ناگوار اجتماعی و اخلاقی و کاهش سلامتی و بالندگی فردی و جامعه بینجامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریف، سعیده، غفوری، آرزو، و صالحی، کیوان. (1399). واکاوی مسائل شغلی معلّمان آموزش و پرورش. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 3(2 (پیاپی 6) )، 39-68. SID. https://sid.ir/paper/373098/fa

    Vancouver: کپی

    شریف سعیده، غفوری آرزو، صالحی کیوان. واکاوی مسائل شغلی معلّمان آموزش و پرورش. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1399؛3(2 (پیاپی 6) ):39-68. Available from: https://sid.ir/paper/373098/fa

    IEEE: کپی

    سعیده شریف، آرزو غفوری، و کیوان صالحی، “واکاوی مسائل شغلی معلّمان آموزش و پرورش،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 6) ، pp. 39–68، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button