مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران: براساس نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 171

چکیده

 مقدمه: هماهنگی با تحولات آینده و ایجاد تغییرات مثبت همگام با آن از اهداف مهم نظام های آموزشی از جمله مراکز تربیت معلم می باشد. هدف اصلی این پژوهش, طراحی مدل پارادایمی و مدل مفهومی تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل اعضا هیات علمی, معلمین و کارشناسان در زمینه تربیت معلم می باشد که شیوه انتخاب آنها هدفمند, از نوع گلوله برفی بوده است. در مجموع با 31 نفر مصاحبه شد, که شامل 10 نفر معلم, 12 عضو هیات علمی و 9 کارشناس بودند. یافته ها: داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند در طی سه مرحله کدگذاری باز, محوری و انتخابی تحلیل شد, که در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدین صورت شکل گرفت. شرایط علی(انتظارات آشکار و پنهان), مقوله کانونی(منابع انسانی, تعاملات در فراگیری اثر بخش, برنامه درسی مبتنی بر آینده پژوهی), راهبرد (فردی, مشارکتی, آموزشی), عوامل زمینه ای (زمان مطلوب, محتوای تاملی و نظام ارزیابی توسعه یافته), شرایط مداخله گر(ابعاد سازمانی و روانشناختی ) و پیامدها (شایستگی آموزشی, سازمانی و ارزیابی). نتیجه گیری: مدل به دست آمده, فرایند نوآوری و اعمال تغییرات سودمند در تربیت معلم فعلی وترسیم َتربیت معلم مطلوب درآینده را منعکس می نماید. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرورخبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافته ها و نتایج به دست آمده, رهنمودهایی برای عملی شدن مدل و تعالی مراکز تربیت معلم آینده ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تجری، طیبه، و حیدری، فاطمه. (1398). طراحی مدل تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران: براساس نظریه داده بنیاد. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، 5(8 )، 153-171. SID. https://sid.ir/paper/373209/fa

    Vancouver: کپی

    تجری طیبه، حیدری فاطمه. طراحی مدل تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران: براساس نظریه داده بنیاد. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)[Internet]. 1398؛5(8 ):153-171. Available from: https://sid.ir/paper/373209/fa

    IEEE: کپی

    طیبه تجری، و فاطمه حیدری، “طراحی مدل تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران: براساس نظریه داده بنیاد،” نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، vol. 5، no. 8 ، pp. 153–171، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373209/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا