Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

668
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

593
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه: مشاهده رفتارهای غیراخلاقی در میان دانشجویان سبب نگرانی های عمده ای در میان متخصصان امر شده و همچنین بیم اثرات نامطلوب آتی این رفتارها بر نگرانی ها افزوده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای آن و همچنین ارائه مدلی مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی بود. روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی, از نظر نوع داده ها کمی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه های آزاد استان قزوین بودند که 340 نفر از طریق جدول کرجسی مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی, آزمون t, همبستگی و رگرسیون داده ها تحلیل شد. یافته ها: ابعاد اخلاق دانشجویی عبارت اند از: اخلاق آموزشی, ملاحظات پژوهشی, صداقت پژوهشی, رفتار اجتماعی و رفتار فردی. همچنین عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی نیز عبارت اند از: عوامل فردی-زمینه ای, عوامل مدیریتی و عوامل آموزشی. بررسی وضعیت موجود اخلاق دانشجویی و مقایسه آن با وضعیت مطلوب نشان داد در همه ابعاد اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی وضعیت نامطلوب و نامناسب بوده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد. درنهایت مدل مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی ارائه شد. نتیجه گیری: عوامل فردی-زمینه ای, مدیریتی و آموزشی می توانند بر ارتقای اخلاق دانشجویی اثرگذار باشد. مدل ارتقای اخلاق دانشجویی درصورتی که در دانشگاه ها به کار گرفته شود, منجر به بهبود و ارتقای اخلاق دانشجویی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلانتری قزوینی، شکوفه، قورچیان، نادرقلی، آراسته، حمیدرضا، و محمدداودی، امیرحسین. (1396). ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی. اخلاق در علوم و فناوری، 12(3 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/373409/fa

    Vancouver: کپی

    کلانتری قزوینی شکوفه، قورچیان نادرقلی، آراسته حمیدرضا، محمدداودی امیرحسین. ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1396؛12(3 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/373409/fa

    IEEE: کپی

    شکوفه کلانتری قزوینی، نادرقلی قورچیان، حمیدرضا آراسته، و امیرحسین محمدداودی، “ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 12، no. 3 ، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا