مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: شیوع اختلال شخصیت مرزی نسبت به سایر انواع اختلالات شخصیت بیشتر است. نشان داده شده است که برخی نقایص عصب شناختی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از قبیل نقص در بازداری شناختی و رفتارهای خودآسیب رسان وجود دارد, ولی مطالعاتی با هدف مداخله در این نقایص کمتر انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن EEG در باند بتا در بین دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با اختلال شخصیت مرزی در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 40 نفر از آن ها به روش غربالگری با استفاده از مقیاس اختلال شخصیت مرزی و مصاحبه بالینی ساختاریافته SCID-II انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش حافظه کاری هیجانی دریافت کردند ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله ای ارائه نشد. برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز از مناطق لوب پیشانی (Fp1, Fp2, F3, F4, F7, F8) از دستگاه EEG استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات عدم تقارن بتا بین دو نیمکره راست و چپ برای آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون افزایش یافته است. آموزش حافظه کاری هیجانی می تواند باعث افزایش عدم تقارن بتا در بین دو نیمکره شود. این روش مداخله می تواند با افزایش موج بتا در نیمکره چپ نسبت به نیمکره راست عدم تقارن بتا را افزایش دهد. نتیجه گیری: آموزش حافظه کاری هیجانی می تواند محور اصلی بهبود عدم تقارن بتا دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشرپور، سجاد، ذکی بخش محمدی، نسیم، نریمانی، محمد، و کرد، مسلم. (1399). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. علوم اعصاب شفای خاتم، 8(2 )، 55-62. SID. https://sid.ir/paper/373415/fa

    Vancouver: کپی

    بشرپور سجاد، ذکی بخش محمدی نسیم، نریمانی محمد، کرد مسلم. اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1399؛8(2 ):55-62. Available from: https://sid.ir/paper/373415/fa

    IEEE: کپی

    سجاد بشرپور، نسیم ذکی بخش محمدی، محمد نریمانی، و مسلم کرد، “اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 8، no. 2 ، pp. 55–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button