مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 231

چکیده

 زمینه: در خصوص ارتباط میان پیشرفت و مسیولیت پذیر با ادراک شایستگی, تاب آوری و نوجویی پژوهش های اندکی وجود داشته و ماهیت این روابط دقیقا مشخص نیست. به عبارتی دیگر, هنوز مشخص نیست که آیا پیشرفت و مسیولیت پذیری متاثر از ویژگی های شخصیتی نوجویی, ادراک شایستگی و تاب آوری می باشد. هدف: تحقیق حاضر بررسی نیاز به پیشرفت و مسیولیت پذیری براساس ادراک شایستگی, تاب آوری و نوجویی در دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 987 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. و داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977), پرسشنامه سنجش مسیولیت پذیری کالیفرنیا (1987), مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1985), مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون (2003) و پرسشنامه سرشت و منش کلونینگر (1994) بود. یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد که؛ ادراک شایستگی و تاب آوری و نوجویی با متغیر نیاز به پیشرفت رابطه مستقیم و معنی داری دارند. هم چنین, ادراک شایستگی, نوجویی و تاب آوری با متغیر مسوولیت پذیری رابطه مستقیم و معنی داری دارند. ادراک شایستگی و نوجویی, می تواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به طور معنی داری در سطح (0/001

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرسلطانی، فروغ، جمهری، فرهاد، و باقری، فریبرز. (1400). پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی, تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 20(98 )، 219-231. SID. https://sid.ir/paper/374026/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرسلطانی فروغ، جمهری فرهاد، باقری فریبرز. پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی, تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1400؛20(98 ):219-231. Available from: https://sid.ir/paper/374026/fa

    IEEE: کپی

    فروغ طاهرسلطانی، فرهاد جمهری، و فریبرز باقری، “پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی, تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 20، no. 98 ، pp. 219–231، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button