مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

616
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

782
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعة ویژگی های عناصر برنامه درسی در مدارس دورة ابتدایی عشایری

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 48

چکیده

 این پژوهش با هدف مطالعة ویژگی های عناصر برنامه درسی در مدارس عشایری, از منظر معلمان ابتدایی, انجام شد. مطالعه حاضر در سال تحصیلی 98-1397 با رویکرد کیفی, از نوع تحلیل محتوای کیفی هدایت شده با نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از معلمان شاغل در مدارس عشایری انجام گرفت. تجزیه وتحلیل متن مصاحبه ها به صورت دستی و همزمان با جمع آوری داده ها انجام شد. اعتمادپذیری یافته ها با استفاده از غوطه وری و مطالعه مکرر و بازنگری توسط مشارکت کنندگان و خبرگان به دست آمد. با استناد به عناصر برنامة درسی پیشنهادی Maleki (2015), هفت عنصر در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت. ویژگی های عناصر برنامه درسی عشایری با طبقه های اصلی شامل هدف (هدف از تحصیل اکتفا به سوادآموزی در حد ابتدایی), محتوا (محتوای نظام متمرکز؛ چالشی برای دانش آموزان و معلمان عشایری), مواد آموزشی (کمبود امکانات و ملزومات آموزشی), راهبردهای یاددهی-یادگیری (چالش های پیش روی راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ نقش چندگانة حرفه ای معلم), زمان (غیبت های غیرموجه زیاد و از دست رفتن زمان), فضا (نبود تعامل بین خانه و مدرسه؛ مشکلات فضای فیزیکی مدرسه), ارزشیابی (موانع ارزشیابی توصیفی-کیفی), از داده ها استخراج شد. نتایج حاصل نشان داد, علی رغم تأکید اسناد بالادستی و اساسنامه های آموزش وپرورش, مبنی بر منطبق کردن برنامه های درسی با بستر زندگی عشایری, این مهم اتفاق نیفتاده است؛ لذا اقدامات عملی از سوی متصدیان امر ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، فیروز، عظیمی آقبلاغ، احد، و مدنی، سیدهادی. (1399). مطالعة ویژگی های عناصر برنامه درسی در مدارس دورة ابتدایی عشایری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(38 (پیاپی 65) )، 31-48. SID. https://sid.ir/paper/374720/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی فیروز، عظیمی آقبلاغ احد، مدنی سیدهادی. مطالعة ویژگی های عناصر برنامه درسی در مدارس دورة ابتدایی عشایری. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(38 (پیاپی 65) ):31-48. Available from: https://sid.ir/paper/374720/fa

    IEEE: کپی

    فیروز محمودی، احد عظیمی آقبلاغ، و سیدهادی مدنی، “مطالعة ویژگی های عناصر برنامه درسی در مدارس دورة ابتدایی عشایری،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 38 (پیاپی 65) ، pp. 31–48، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374720/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا