مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 224

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر, ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا, پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول, از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش اول, 3922 مدرک شناسایی شده در پایگاه وب آو ساینس و در بخش دوم, 40 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات به روش نمونه گیری هدفمند هستند. یافته ها: یافته ها نشان داد که در 82. 93 درصد پژوهش ها, 9 مدل پذیرش فناوری به کار رفتند و از بین آنها مدل تم (TAM) با فراوانی 694 بیشترین کاربرد را دارد. دیگر یافته ها نشان داد که چارچوب نهایی پذیرش فناوری ها در کتابخانه های دانشگاهی ایران شامل 42 مولفه است. سودمندی استفاده درک شده, کیفیت سیستم (ویژگی های فناوری) و رضایت کاربر به ترتیب با کسب میانگین رتبه ای 32. 10, 28. 63 و 26. 97 مهمترین مولفه ها در پذیرش فناوری هستند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر, با شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر پذیرش فناوری می تواند نقش بسزایی در رضایت کاربران و افزایش اثربخشی فناوری ها در کتابخانه ها به هنگام تغییر, توسعه و یا دگرگون سازی ایفا نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزین یزدی، محبوبه، برادر، رویا، و غائبی، امیر. (1397). چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 10(3 (پیاپی 25) )، 201-224. SID. https://sid.ir/paper/375213/fa

    Vancouver: کپی

    فرزین یزدی محبوبه، برادر رویا، غائبی امیر. چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1397؛10(3 (پیاپی 25) ):201-224. Available from: https://sid.ir/paper/375213/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه فرزین یزدی، رویا برادر، و امیر غائبی، “چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی،” مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 10، no. 3 (پیاپی 25) ، pp. 201–224، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375213/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button