مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

375
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

519
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد زبان حماسی و ارتباط آن با تصویرگرایی در سه اثر شاهنامه فردوسی، اسکندرنامه نظامی و خاوران نامه خوسفی

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 256

چکیده

 درنقد زبان حماسی, چگونگی کار رفت زبان در نوع ادبی حماسی بررسی می شود. بر این اساس که بین نوع ادبی حماسی و زبان به کار رفته در آن, ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به همین منظور نگارنده در این رساله, به شیوه توصیفی و تطبیقی و به روش تحلیل متن, با استفاده از نظریات نقد جدید, به ویژه «صورت گرایی», چگونگی زبان شعر را در سطوح گوناگون آوایی و موسیقیایی, واژگانی و نحوی, بلاغی و ادبی و محتوایی در سه اثر حماسی شاهنامه, اسکندرنامه, خاوران نامه بررسی می کند تا چگونگی تجلی نوع ادبی حماسی را در زبان کشف و توصیف کند. در این بررسی مشخص شد که شاهنامه به سبب وجوه ادبی و بلاغی و فراتر از یک متن منظوم است. واژه گزینی, ترکیب سازی, تصویرافرینی متناسب بانوع ادبی حماسی, منجر به ایجاد و آفرینش سبک حماسی شده است یکی از ویژگی های بارز تصاویر در شاهنامه رنگ حماسی است. از این رو در بسیاری از تصاویر, حتی در تصاویرغنایی, استفاده از عناصر سپاهی و حماسی دیده می شود. در حالی که در اسکندرنامه که یک منظومه حماسی تاریخی است, ساختار تصویرسازی به خوبی رعایت نمی شود و این تصاویر در برخی مواضع حماسه را به سوی فضای غنایی کشیده است و حتی الفاظ و تعابیری که در توصیف صحنه های نبرد از آن ها استفاده شده است رنگ غنایی دارند و این در حالی است که خاوران نامه یکی از بهترین نمونه های حماسی, توصیفات صور خیال, متاثر از زبان و بیان فردوسی است و شاعر در برخی از وجوه زبان فارسی؛ از جمله موسیقی کناری, نحو کلام و صور خیال دچار ضعف و کاستی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بینا، مریم، اشرف زاده، رضا، و تقوی، مجید. (1398). نقد زبان حماسی و ارتباط آن با تصویرگرایی در سه اثر شاهنامه فردوسی, اسکندرنامه نظامی و خاوران نامه خوسفی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 7(3 )، 229-256. SID. https://sid.ir/paper/375592/fa

    Vancouver: کپی

    بینا مریم، اشرف زاده رضا، تقوی مجید. نقد زبان حماسی و ارتباط آن با تصویرگرایی در سه اثر شاهنامه فردوسی, اسکندرنامه نظامی و خاوران نامه خوسفی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی[Internet]. 1398؛7(3 ):229-256. Available from: https://sid.ir/paper/375592/fa

    IEEE: کپی

    مریم بینا، رضا اشرف زاده، و مجید تقوی، “نقد زبان حماسی و ارتباط آن با تصویرگرایی در سه اثر شاهنامه فردوسی, اسکندرنامه نظامی و خاوران نامه خوسفی،” مدیریت منابع در نیروی انتظامی، vol. 7، no. 3 ، pp. 229–256، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا